Thursday, October 18, 2012

Apabila peti undi dibuka.

Bulan Oktober, tidak, Bulan November, Disembar 2012 akan berlalu dengan suram kerana pesta membuang undi tidak kunjung tiba, akan muncul tahun 2013 tahun yang pasti 'pesta mengundi akan tiba', tapi bila?. itulah persoalan yang bermain disegenap bucu pemikiran rakyat yang tak sabar untuk memilih.

Parti mana rakyat akan memberi kepercayaan untuk membentuk kerajaan nanti. BN sudah 55 tahun berkhidmat kepada rakyat, berbagai-bagai rancangan telah dilaksana,. Kerajaan BN sudah dikenali oleh rakyat Malaysia, cara dan gaya mentadbir negara, apakah rakyat Malaysia berpuas hati dengan corok pemerintahan hari ini. Sekiranya rakyat berpuas hati tentulah BN akan terus diberi mandat untuk mentadbir negera sekali lagi. Sekiranya tidak.

Rakyat akan memilih PR yang sedang hebat mempromosikan acuan untuk dilaksanakan kepada rakyat Malaysia sekiranya PR diberi mandat oleh rakyat untuk menerajui kerajaan Malaysia pada PRU13 nanti. Lihat kepada riak dan gelombang arus sokongan rakyat terhadap PR hari ini, semacam negara Malaysia akan mendapat sebuah kerajaan baru yang bermotokan 'Kerajaan Berkebajikan'.

Kerajaan bersih dan adil, kerajaan yang diintai oleh keseluruhan rakyat hari ini, dalam mendapat kerajaan yang berketegori bersih dan adil nampaknya PR yang paling sesuai kerana kerajaan BN sekarang ini dilihat tidak mencerminkan kerajaan bersih dan adil walaupun ada terdapat menteri dan timbalan menteri bersih dan adil.

Salah satu faktor kenapa rakyat menolak kerajaan BN ialah disebabkan beberapa ahli perlimen yang dulunya menang atas tiket PR kini menjadi ahli perlimen bebas tapi bertindak melebihi batas kewarasan berpolitik yang diamalkan oleh ahli perlimen BN sendiri tapi dibiarkan menjadi kuda tunggangan oleh kerajaan BN.

Begitu juga dengan penonjolan pemberian habuan oleh kerajaan kepada rakyat seperti program BR1M, kedai 1M, 250 untuk anak muda umur 21 hingga 30 tahun dan lain-lain, itu semua dilihat sebagai membeli maruah rakyat kerana kenapa semasa dekat PRU baru kerajaan beria-ia benar mengadakan peruntukan untuk itu, apa tujuannya. rakyat tahu tujuannya.

Dan rakyat, walaupun rasa terhina tapi tidak menolak rezeki yang mendatang,lagi pun rakyat tahu wang itu adalah wang khazanah kerajaan yang dipunggut dari rakyat melalui hasil cukai dan sebagainya. Wang ambil tapi undi tidak. Istilah itulah yang akan menjadi 'kecelakaan' kepada BN apabila peti-peti undi dibuka kelak.

Apabila kita tinjau suasana suhu politik di beberapa negeri disemenanjung,sabah dan serawak, terpancar cahaya pertukaran kerajaan pada PRU13 nanti yang mana PUTRAJAYA tidak lagi akan dimiliki oleh PM Najib kerana beberapa kerusi parlimen yang sekarang ini dimiliki oleh BN akan beralih kepada PR seperti beriku:-

Johor, Negeri Sembilan, Pahang dan Perlis disebelah semenanjung adalah jelas tidak kurang daripada 14 kerusi bertambah untuk PR, manakala 12 di Sabah dan 10 di Serawak sangat-sangat mudah untuk PR tambah kerusi dan angka-angka ini pasti berlaku kerana perebutan dan perbalahan secara senyap yang berlaku dalam UMNO dan BN tidak dapat dibendungkan lagi.

Kerusi2 yang difahamkan dimenangi oleh PR sudah pasti melebihi daripada 112 kerusi dan cukup untuk membentuk kerajaan walaupun ada ura-ura daripada pihak UMNO Kelantan beberapa kerusi Parlimen dapat dimenangi oleh UMNO menjadi 5 kerusi BN semuanya iaitu Gua Musang, Jeli, Ketereh, Machang dan Tanah Merah.

Itu adalah cakap-cakap balaci UMNO, realitinya bagaimana?.