Tuesday, August 24, 2010

Indonesia, 'diberi bunga tapi dicampak tahi'

apa sebenarnya mereka ini mahu?

Daripada beratus - ratus juta rakyat Indonesia hanya dua tiga ratus orang sahaja yang tak suka kepada Malaysia , itu pun mungkin diupah . Semua sahabat saya warga Indonesia melahirkan perasaan kesal dan kecewa dengan peristiwa membaling tahi kekawasan kedutaan malaysia yang dilakukan oleh golongan yang tidak bertamaddun .

Perilaku mereka itu , hanya mencari makan kerana diupah , tidak ada semangat kenegaraan dan berpegang teguh kepada tamadun dunia yang serba canggih dan moden . Mereka melakukan mengikut kehendak nafsu yang diluar batasan akal yang waras . Untuk apa sebenarnya mereka lakukan .

Malaysia tidak rasa terhina dengan penunjuk perasaan yang harganya murah , boleh jadi dibayar dengan 10,000 rupiah setiap seorang , ini kerana keakraban diantara kerajaan kedua- dua negara tidak dapat dipisahkan oleh dua tiga ratus orang yang kurang celek pendidikannya .

Biarlah mereka mahu mengadakan unjuk rasa seratus kali sehari pun , tetapi ia tidak akan menjejaskan persahabatan yang tulin diantara Malaysia dan Indonesia yang telah terjalin sejak begitu lama . Dan kita cukup yakin dengan pasukan keselamatan Republik Indonesia bagi menjaga keselamatan dan keselamatan rakyat Malaysia yang berada di Indonesia terutamanya para pelajar , peniaga dan kakitangan kedutaan kita .

Kita di Malaysia akan melayan warga Indonesia seperti kaum keluarga kita , kita terima warga Indonesia seperti abang dan adik kita, kita layan dengan penuh sopan dan penoh tanggongjawab , Islam di Malaysia seperti juga Islam diseluruh dunia . Kita tidak membezakan keturunan Adam dan Hawa , kita tidak mencemuhkan bangsa serumpun . Indonesia adalah sahabat akrab kita , sebab itu dihampir seluruh rumah orang malaysia tentunya ada seorang sekurang - kurang orang Indonesia didalam rumah kita .

Kita memberi bunga kepada bangsa Indonesia walaupun ada orang Indonesia mencampak tahi kepada kita . Itulah lebihnya budaya orang Malaysia . Berbudi dan berbahasa .

1 comment:

hooray said...

what you PURPOSE of "itu mungkin diupah" ?
have you ever see it?