Friday, August 6, 2010

Nasir Safar

dan Ahmad Ismail, mangsa keadaan?


Orang cina sekarang bukan pendatang, orang cina di Malaysia selepas merdeka adalah bumiputra seperti juga dengan bangsa melayu dan mereka hendak dikenali sebagai rakyat Malaysia berbagai bangsa yang ada sama hak dengan bangsa-bangsa lain.

Itulah sebabnya Nasir Safar dan Ahmad Ismail diambil tindakan, kerana mereka mengatakan bahawa bangsa cina adalah bangsa pendatang. Kenapa orang cina cukup sensitif dengan isu tersebut kini tidak dulu. Ini kerana orang cina merasa mereka telah kuat, mereka boleh menentukan kedudukan pemerintahan negara, betulkah begitu?.

Anggapan orang cina itu betul kerana telah terbukti sekiranya pengundi cina tidak mengundi calun BN yang kawasan pilihanraya terdapat pengundi cina alamatnya kerusi BN akan kecundang, kemerosotan kemenangan BN dalam pilihanraya umum ke 12 dulu telah terbukti dan ini akan terus berlaku sekiranya pemimpin BN silap perhitungan dalam menentukan calun dalam pilihanraya umum ke 13 nanti.

Tapi anggapan orang cina itu akan meleset sekiranya pengundi melayu tidak berpecah walau pun dikawasan pilihanraya tersebut terdapat pengundi cina. BN kalah kerana undi melayu tidak bersatu dan telah diambil kesempatan oleh orang orang cina.

Walau pun orang cina terbahagi kepada 3 kumpulan parti politik iaitu MCA, Gerakan dan DAP tapi mereka akan bersatu dalam memberi undi tapi tidak kepada bangsa melayu, sebagaimana yang kita lihat apabila berlaku pilihanraya bangsa melayu tidak melihat kepada kepentingan bangsa dan negara tapi lebih kepada perbalahan untuk mendapat tempat bagi menubuhkan kerajaan walaupun kepentingan bangsa terjejas.

UMNO, PAS dan PKR lebih meletakkan agenda perjuangan kelompok masing-masing, walhal buat masa ini kedudukan kepentingan bangsa terjejas, suara untuk menyeru kepada perpaduan, dianggap kerana UMNO lemah dah lebih menyedihkan lagi kata-mengata dan memburukkan peribadi pemimpin melayu dibuat secara tidak segan silu. Bangsa lain melihat gelagak orang melayu kini suka dan tersenyum.

Apakah pemimpin politik orang melayu akan rasa bersalah setelah melayu sudah tidak ada kuasa ditanahairnya sendiri, setelah keistimewaan orang-orang melayu terhapus, setelah raja-raja melayu dilenyapkan sebagai payung agama kepada melayu islam, setelah nasi menjadi bubur.

Walau pun betul kata-kata hikmat oleh Hang Tuan bahawa melayu tak akan hilang didunia, tapi buat apa sekiranya bangsa saja yang ada tapi kuasanya hilang. Perkataan melayu dan orang melayu ada pada nama tapi tidak punya apa-apa.

Bangsa melayu BERSATU lah.




No comments: