Wednesday, September 26, 2012

Perdana Menteri ke 7. Masihkah Najib.

Semuanya semakin tipis, hasrat dan harapan pula dalam samar-samar. Impian dibayangi oleh serba salah. Mungkin tidak tercapai dan jauh menjadi kenyataan. begitulah inti pati yang dapat disimpulkan apabila kesepakatan telah digengam erat, bayangan dari akar umbi bukan lagi menjadi sumber utama bahkan kertas dibangkul sampah hanya hasrat dan kerakusan menguasai segala-galanya.

Perdana Menteri Dato' Seri Najib masih belum merasa penat, cita-cita untuk melihat sebuah transformasi akan berlaku di negara yang bernama Malaysis setiap detik dibajai, walau pun kadang2 ianya tersasar dari arus kemahuan yang sedang ditunggu oleh sebilangan banyak rakyat jelata. Usaha masih diteruskan juga.

Nampaknya PM Najib tidak mudah mengaku kalah, sebagaimana tidak mengaku kalahnya Anwar Ibrahim dalam mengharungi liku-liku perjuangannya untuk dinobat sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 7. Dulu Anwar ,menjadi boss kepada PM Najib diwaktu hayat pemudanya, kini PM Najib menjadi Ketua kepada Anwar Ibrahim dan rakyat Malaysia keseluruhannya. Di Parlimen PM Najib menjadi ketua kertajaan manakala Anwar menjadi ketua pembangkang.

Kedua-duanya sedang berlumba sekarang yang mana penamatnya hampir tiba. tapi bila?. tentunya PRU13 tetap akan diadakan, selepas budget atau tahun depan, PRU 13 tetap diadakan. Yang pasti 222 kerusi perlimen akan memutuskan siapakah perdana menteri Malaysia ke 7. PM Najib atau Anwar?

Melihat pada 'mood' rakyat, nampaknya Anwar Ibrahim mempunyai peluang untuk melangkah kaki ke PUTRAJAYA, tapi hakikatnya bagaimana? kerana belum nampak arus yang benar-benar membolehkan kerajaan yang ada pada hari ini ditimbus oleh ledakan yang menyinggung perasaan rakyat.

Setengah orang kata, Budget yang akan dibentang oleh PM Najib di Parlimen pada 28hb. September ini akan memutuskan hala tuju kehendak mejoriti pengundi, betulkah? atau dengan pengumuman budget tersebut tak ada apa-apa kejutan berlaku dan rakyat akan berada ditahap biasa. Ertinya rakyat akan tunggu siapa wakil rakyat mereka mahu, bukan parti menjadi pilihan utama.

Sekiranya rakyat akan memilih  individu sebagai pilihan utama, maka keputusan PRU 13 tidak terjadi seperti yang diduga. Ini bermakna rakyat kena tunggu setelah perlimen dibubarkan dan nama-nama calun diistiharkan, barulah dapat dihitung siapakah yang akan dinobat sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 7 nanti.

Dalam hal ini nampaknya kelebihan berpihak kepada BN kerana sudah jelas tidak akan berlaku pemilihan calun dikalangan kroni, tidak seperti apa yang dilihat yang akan diketengahkan oleh pihak PR walaupun desas desus ada calun-calun tertentu yang sudah ditolak oleh rakyat tapi masih ditonjolkan kerana terlalu mempertimbangkan kronisma dan anak buah.

Dalam masa BN membuang perangai 'AGAH' dan ;KEDEKUT', nampaknya PR pula berlebih-lebih.

No comments: