Monday, October 29, 2012

Jangan sesal, jangan kesal.

Kekuatan sokongan rakyat kepada PAS Kelantan tidak perlu dipertikaikan lagi, apa pun gerakan dan hasutan yang dilakukan oleh pihak UMNO tidak memberi kesan bagi rakyat Kelantan untuk tidak menyokong PAS.

Berbagai-bagai sekatan dan tindakan dilakukan oleh Kerajaan BN dan UMNO Kelantan terhadap Kerajaan PAS dan rakyat Kelantan, ianya tidak melemahkan semangat kepada rakyat Kelantan untuk terus menyokong PAS dan Kerajaan Kelantan dibawah kepimpinan YAB Tok Guru Nik Aziz Nik Mat.

Rakyat Kelantan amat percaya, khazanah negeri Kelantan akan dijaga dengan amanah oleh YAB TGNA walaupun terdapat beberapa rancangan yang diistiharkan oleh Kerajaan agak terbengkalai tapi itu semua tidak menyiksakan kehidupan rakyat Kelantan.

Walau pun berbagai-bagai isu dibangkit oleh UMNO bagi menghasut rakyat supaya tidak menyokong Kerajaan dan PAS dibawah pimpinan TGNA tapi rakyat masih sayang dan percaya kepada TGNA, sebab itulah usaha UMNO jadi sia-sia.

Isu Air, Depu, Jambatan, Ladang Rakyat dan macam2 lagi fitnah yang dileparkan oleh UMNO terhadap Kerajaan TGNA tidak disokong oleh rakyat kerana rakyat lebih kenal kebaikan TGNA daripada pemimpin UMNO yang berjuang bukan untuk rakyat tapi untuk kepentingan peribadi.

Walapu pun ada terdapat wakil rakyat PAS yang kurang menyerlah, itu semua tidak menjejaskan khidmat mereka kepada rakyat kerana TGNA selalu mematau akan gerak kerja wakil rakyat PAS, yang kurang aktif diberi peringatan dan tarbiah akan tugas dan tanggongjawab dan PRU13 adalah masa yang sesuai oleh TGNA dan PAS menyemak keberkesanan wakil rakyat PAS.

Yang mana difikirkan perlu dirihatkan sudah pasti akan dirihatkan kerana TGNA tidak mahu dichop sebagai pemimpin yang lepas tangan, lagi pun TGNA lebih cederung untuk melihat kepentingan rakyat lebih diutamakan dalam mengerakkan slogan Negara Berkebajikan dan Membangun Bersama Islam.

Tapi lain pula nampaknya dalam menentukan calun-calun Parlimen. PAS Kelantan lebih berminat untuk menentukan kerusi DUN dimenangi dengan  cemerlang sedangkan tidak ghairah bagi memastikan kerusi Parlimen dimenangi dengan cemerlang. Ini dapat diperhatikan PAS lebih berhati-hati bila berbicara kedudukan kerusi Parlimen, umpamanya PAS tidak terlalu gelisah pasal kedudukan kerusi Parlimern walaupun 'cula' telah memberi isyarat kedudukan beberapa kerusi Parlimen boleh diperbaiki. Ini kerana PAS teramat menjaga hati sekutunya.

Sebagai contoh Parlimen Tanah Merah dan Gua Musang boleh diperbaiki untuk mengekal dan mencari kemenangan. Nampaknya istilah 'biar mati anak jangan mati adat masih dipegang erat oleh PAS Kelantan'. Semuanya akan kesal dan sesal apabila 'Road to PUTRAJAYA' punah ranah.



No comments: