Wednesday, October 3, 2012

R for Royalti dan UTTV.

Tuntutan Royalti Minyak oleh rakyat Kelantan makin membara, Program jelajah secara konvoi mendapat sambutan yang luar biasa, himpunan bersejarah telah pun berlangsung, Tuan Guru YAB Menteri Besar Kelantan bersama Presiden PAS dan Ketua umum PR bersama memberi pidato untuk terus bersama NGO R sehingga tuntutan berjaya..

Dalam isu tuntutan royalti ini, semua pihak bersatu dikalangan rakyat yang tidak mementingkan perut dan diri. Tengku Razaleigh Hamzah, rakyat Kelantan yang terdahulu bersama Kerajaan Negeri Kelantan mencadangkan supaya kerajaan Malaysia membayar royalti minyak kepada kerajaan Kelantan. Kerana Tengku Razaleigh tahu asal usul persetujuan antara kerajaan Kelantan dengan kerajaan pusat.

Kenapa kerajaan dibawah pimpinan Najib masih tidak mahu akur diatas persetujuan yang telah dibuat semasa Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri, Sedangkan Tengku Razaleigh yang terlibat secara langsung mengakuinya bahawa Kelantan berhak mendapat feadah dari hasil minyak seperti yang dituntut oleh kerajaan Kelantan.

Agaknya kedegilan dan keangkuhan yang ditunjuk oleh kerajaan persekutuan itu akan mengakibatkan berakhirnya sebuah kerajaan yang tidak adil kepada rakyat Kelantan, melihat kepada kebangkitan rakyat Kelantan yang dulu hanya bertahan di Kelantan sekarang ini sudah mula menerajui gerakan menumPASkan kerajaan UBN.

Apakah kejatuhan kerajaan UBN nanti sengaja berpunca dengan tuntutan R yang dibentuk mengumpulkan anak-anak muda kelantan untuk terus mara dengan satu matlamat tapi disertai oleh arus yang ingin melihat sebuah kerajaan baru dibentuk di Malaysia selepas PRU13 nanti.

Gerakan royalti minyak pada mulanya berpusat di studio UTTV secara kecil-kecilan, kini sudah semakin gah dan gagah dengan mendapat sokongan dari semua lapisan masyarakat daripada yang miskin dan yang kaya, rakyat biasa dan ternama, orang berparti dan tidak berparti, alim ulama, tua dan remaja, semuanya suka gerakan R kedepan bagi membantu kerajaan Kelantan.

R untuk royalti, bukan untuk R&R. saya tumpang gembira

No comments: