Sunday, December 7, 2008

Sekadar cerita pada ore_kg.

Dalam ruangan Gbox sebelah, ada insan yang dikenali dengan tulisan ore_ kg telah bertanya, kenapa saya tidak dapat sokongan grass root setelah saya jawab dari pertanyaan asal apa sumbangan saya kepada kampung kadok, yang mana jawapan saya, sumbangan saya adalah BERBUDI.


Saya tak tahu sama ada ore _kg kenal saya ataupun tidak, kerana dari soalan itu semacam ore_ kg tak kenal peribadi saya dan penglibatan saya dalam politik UMNO, secara ringkasnya biarlah saya cerita untuk ore_ kg mengenali saya dalam arena politik KETERH.


Pada tahun 1993, saya telah menjadi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Nilam Puri dan apabila kawasan pilihanraya pecah, saya menjadi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Peringat dan diamanahkan bertanding pada pilihanraya 1995 di kawasan Dewan Undangan Negeri Kadok, Betul saya kalah pada pilihanraya tersebut kerana DUN Kadok adalah kawasan tradisi PAS sejak 1955 lagi, tapi saya dapat mengurangkan lebih 2000 mejoriti oleh PAS.


Pada tahun 1995 saya bertanding untuk merebut jawatan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Peringat dengan melawan YB. Ariffin Mahmood, (Tok Penggawa Ripin) ahli Dewan Undangan Kawasan Keterah, saya kalah 12 undi dan kekalahan saya semua orang tahu puncanya. terutama abang zainal. Sehinggalah saya telah dipecat dari UMNO pada tahun 2000. Dan saya diterima balik masuk UMNO pada tahun 2004.


Pada tahun 2004, saya bertanding sebagai wakil UMNO Bahagian ke Persidangan Agong UMNO Malaysia, saya menang dengan mendapat tempat ke 2 walaupun saya telah meninggalkan UMNO selama 4 tahun dan berikutnya Tan Sri Annuar Musa menawarkan jawatan Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Ketereh bagi membantu parti menjelang pilihanraya UMNO ke 11. Dengan berkat perpaduan ahli ahli parti sejarah 1995 berulang lagi yang mana UMNO menang 2 kerusi Dewan Undangan Negeri dan 1 kerusi DUN, seperti biasa DUN Kadok menerima kekalahan.


Pada pilihanraya UMUM ke 12, baru lalu, entah macam mana nama saya disebut sebut sebagai salah seorang calun untuk DUN Kadok, riuh rendahlah suasana diwaktu itu, hampir dua hari sebelum penamaan calun, berbagai bagai sms saya terima, ada yang tahniah dan sebagainya tapi yang peliknya saya tak tahu apa-apa, apabila ada orang bertanya saya jawab tak tahu , orang itu marah dan berkata saya sombong, saya nak susut punca, kata Abang Pin, salah seorang Ahli Jawsatankuasa UMNO Bahagian yang satu ketika dulu teramat rapat dengan saya.


Haji Alwi Che Mat, Timbalan Ketua UMNO Bahagian KETEREH telah menunjukkan satu sms kepada saya betapa marahnya seorang hamba allah kerana nama saya disebut sebut sebagai salah seorang calun dengan memberi amaran yang berbunya. " sekiranya Soberi dipilih menjadi calun, maka berakhirlah keriar politik saya sebagai ahli UMNO", apa maksud ayat tersebut, kapada saya, sekiranya saya dipilih untuk menjadi calun maka hamba allah itu akan keluar dari UMNO dan akan menentang pucuk pimpinan parti. Nasib baiklah saya tidak dipilih jadi calun kalau tidak saya akan jadi bacul kerana dua kali kalah dalam pilihanraya.


Dan pada tahun ini 2008, saya telah ditawarkan untuk bertanding sebagai Naib Ketua UMNO Bahagian KETEREH kerana sebanyak 14 cawangan telah mencalunkan saya dan layak untuk bertanding, kerana telah melibihi 1 cawangan yang disyaratkan oleh peraturan parti iaitu 10% dari keseluruan cawangan yang layak bermesyuarat bererti 13 cawangan sudah cukup.


Tapi saya dikorban, kerana mejoriti Jawatankuasa UMNO Bahagian KETEREH telah akur dengan pakatan jahat orang orang tertentu dalam bahagian untuk menghalang saya dari bertanding dengan MEMBATALKAN DUA PENCALUNAN yang menyebabkan saya tak cukup satu pencalunan untuk melayakkan diri dari bertanding dan saya yakin sekiranya diberi peluang saya akan menang.


maka tak timbullah kata ore_ kg saya tidak mendapat sokongan dari grass root. Saya ada kekuatan di KETEREH, lihatlah nanti kalau panjang umur.

No comments: