Sunday, October 9, 2011

Budget 'memerah tenaga' manusia.

'apabila tenaga diperah yang muda nampak tua'.

Umur bersara dari 55 tahun dilanjutkan sehingga 60 tahun, itulah intipati yang diumumkan oleh PM Najib dalam pembentangan budget di Parlimen. Nampak macam bagus tapi disebaliknya meletakkan kakitangan yang terlibat dalam kerja-kerja berat adalah amat menyusahkan kerana pada waktu umur sepatutnya bersara masih kena meneruskan sisa-sisa hidup denga tugas dan tangggongjawab.


Bagaimana dengan mereka yang bekerja sebagai tukang kebun, driver, boroh dan lain-lain yang terpaksa mengunakan tenaga untuk terus berkhidmat tapi tenaganya sudah kurang. Sendi-sendi tulang telah lemah yang sepatutnya telah boleh berihat untuk menikmati wang pencen.

Sepatutnya mereka yang berkhidmat dalam sektor profosional saja yang dikehendaki bersara umur 60 yang mana jarang-jarang terdapat orang yang boleh menjalankan tugasnya seperti hakim, doktor, engineer, ahli ekonomi dll yang perlu.

Nenek yang umur 59 tahun sudah tidak sesuai untuk mencari fail dipejabat, kederatnya sudah kurang dan mata pun sudak tidak 'begari'. Apakah pengumuman budget menaikan umur bersara adalah sebenarnya kerajaan secara bijaksana untuk melupuskan beban bagi memberi wang pencen kepada kakitanganya.

Dari umur 55 tahun hingga 60 tahun kerajaan boleh melupakan untuk memberi wang pecen selama 5 tahun, adakah daripada beri wang pencen kerajaan lebih sanggup 'memerah' tenaga atuk dan nenek untuk terus berkhidmat. Mana janji kerajaan dalam slogan rakyat didahulukan, sepatutnya atuk dan nenek diberi masa untuk berihat bersama anak cucu dan cicit dengan mendapat wang pencen dan alangkah bahagia sekiranya pencen dinaikan dengan lebih realistik mengikut keadaan masa.

Apakah PM Najib memikirkan dengan mengumumkan umur bersara 60 tahun ramai kakitangan awam yang suka, jawabnya tidak. Mereka yang suka hanya terdiri daripada kakitangan yang bekerja tak perlu guna tenaga dan ada kuasa tapi tidak kepada mereka yang terpaksa mengunakan tenaga yang gajinya murah, begitu juga dengan kakitangan perempuan, mereka lebih suka ke surau atau masjid apabila masuk waktu sembahyang. Lainlah dengan orang politik yang tak mahu pencen walaupun sering kalah dalam pilihanraya dan mereka yang dilantik secara kontrek oleh parti UMNO yang tentunya tak mahu berhenti kerana tak buat kerja pun akan dapat gaji.

Oleh itu daripada naik umur bersara lebih baik naikkan wang pencen paling minimun rm1,500 seorang, itulah yang dinamakan rakyat didahulukan.

No comments: