Monday, October 12, 2009

TS Isa calun pilihan rakyat.

Mejoriti besar. 5435 yang diperolehi oleh YB. Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad wakil rakyat ADUN Bagan Pinang dikira masih sedikit. Sepatutnya TS Isa akan mendapat mejoriti 6303 kerana undi pos tercicir kepada PAS sebanyak 601 undi. Sepatutnya undi p0s kali ini tidak berpihak kepada PAS kerana tidak sepatutnya polis dan tentera tidak mengundi BN kerana kerajaan dibawah pimpinan Dato' Najib telah banyak membantu dan memberi kemudahan kepada mereka anak beranak.

Undi 601 yang diberi kepada PAS itu bolehlah dianggap undi yang tidak mengenang budi, undi yang didorang oleh hawa nafsu yang tidak dapat menilai kebaikan yang telah dicurahkan oleh Dato' Najib kepada mereka. Undi protes kerana dipesongkan dengan isu-isu peribadi seperti tuduhan yang dibuat terhadap TS Isa berhubung dengan rasuah politik wang dan lain-lain.

Walau bagaimana pun TS Isa cukup berpuas hati dengan apa yang dapat, undi dengan mejoriti besar akan membuat calun selepas TS Isa selepas beliau nanti akan kenalir takut kalah ataupun mejoriti merusot. Kemenangan BN kali ini adalah kemenagan bergaya kepada pucuk pimpinan UMNO kerana pengundi di Bagan Pinang telah menolak saranan Tun Mahathir.

Yang dapat dilihat ialah semasa pilihanraya di DUN Selambau dan Parlimen Bukit Gantang dulu BN kalah walaupun Tun Mahathir turun berkempen dan merastui calun yang bertanding sedangkan di DUN Bagan Pinang calun yang tak disukai oleh Tun Mahathir dan tak tolong datang berkempen boleh menang besar. Apakah masej yang sebenarnya?.

Maka sekiranya selepas daripada ini ada berlaku pilihanraya kecil eloklah terlebih dahulu Tun Mahathir memberi komen yang nagetif kepada calun tersebut dan istihar bahawa beliau tidak akan turun untuk berkempen kepada calun tersebut kerana dengan berbuat demikian calun itu akan beroleh kemenangan yang besar seperti apa yang terjadi kepada TS Isa Samad.

Dan jangan beri Tun Mahathir sokong, takut-takut akan kalah seperti yang terjadi di Bukit Selambau ataupun Bukit Gantang. Ini adalah merupakan teori kepada BN dimasa yang akan datang dan apakah Tun Mahathir sengaja berbuat demikian kerana beliau tahu sekiranya dia buat kenyataan sokong TS Isa Samad dan turun berkempen, TS Isa Samad akan kalah?.

Apa pun yang jelas sebagai satu pengajaran kepada BN ialah bermula saja hari penamaan calun, segala bekalan cukup dan sampai kepada jentera tidak seperti dilain tempat yang mana sehingga disaat akhir pun bekalan tidak sampai kepada jentera yang membuat jentera akan lemah dan malas. Di Bagan Pinang bekalan tidak putus dan lebih dari cukup sehinggakan Wak yaah pun dari dulu sokong PAS kerana di desak oleh Wak Long telah menyokong BN.

Tahniah Tan Sri Isa, jangan lupa tunai janji kepada rakyat dan jangan mungkir janji kepada sahabat-sahabat. semuga nama TS Isa tidak tercicir dalam pilihanraya umum ke 13 nanti. Keputusan pilihanraya ini menunjukkan calun yang disukai oleh rakyat tidak diketepikan tidak seperti apa yang berlaku di Ketereh dalam pilihanraya umum ke 12 dulu.

No comments: