Friday, June 10, 2011

Apabila orang 'gila' berdoa.

Dulu-dulu akhbar dan tv yang pro Kerajaan digunakan untuk menerangkan sesuatu isu supaya rakyat faham dan mempercayainya. Rakyat menggangap berita yang disiarkan adalah betul dan boleh dipercayai. Itulah sebabnya Kerajaan selalu dihati rakyat.

Tidak seperti hari ini, apa saja berita yang dikaitkan dengan pemimpin pembangkang tidak ada siapa yang mempercayainya terus. Rakyat melihat dan mendengar bersahaja dan kadang-kadang rakyat tertawa sambil 'menjebeh' bibir.

Kisah liwat Saiful, Video Lucah, Agen Amerika, membawa lari wang keluar negara dan bermacam-macam lagi 'fitnah' serta diaibkan terhadap Anwar Ibrahim semuanya tidak memudaratkan sokongan rakyat Kepada Pakatan Rakyat. Bahkan sudah terang lagi bersuluh sokongan rakyat terhadap BN semakin kurus dan cair seperti 'ais batu' ditengah panas.

Begitu juga soal keputusan Muktamar PAS apabila Timbalan Presiden dimenangi oleh Mohamed Sabu. Beranika berita dan komen dikeluarkan dalam suratkabar dan tv yang pro BN seakan-akan perwakilan PAS dianggap tidak cerdik kerana menolak Nasharuddin Mat Isa dan Tuan Ibrahim Tuan Man yang dikatakan golongan Ulama.

Bila pula, suratkabar dan tv yang pro BN/UMNO bersetuju denga pimpinan PAS yang terdiri dari Ulama, tiba-tiba Ulama PAS dipertahankan sehingga ada orang kanan suratkabar yang pro UMNO berdoa supaya Nasharuddin Mat Isa meninggalkan PAS dan menyertai UMNO.

Itulah yang berlaku hari ini, Kerja PM Najib pun hendak diambil oleh orang suratkabar, sepertilah PM Najib itu bodoh sangat sehingga orang suratkabar memberi cadangan seperti budak sekolah tadika. Kerja orangsurat kabar itu nampak sangat nak bodek PM Najib kerana sekiranya berlakulah bahawa Nasharuddin Mat Isa keluar PAS dan masuk UMNO maka orang suratkabar itulah akan mendabik dada bahawa dialah yang membuat cadangan tersebut maka sebagai balasanya dia hendaklah dilantik menjadi Ketua Pengarang kepada suratkabar tersebut.

Pemimpin UMNO kena berhati-hati dengan telatah yang ditunjukkan oleh orang suratkabar itu adakah ianya baik kepada PM Najib atau akan menyebabkan rakyat semakiin muak. Dan apakah tujuan penulis pojok itu sebenarnya, adakah ianya berniat supaya PAS akan berpecah atau mahu mempercepatkan Kerajaan BN dan UMNO hancur.

No comments: