Wednesday, September 30, 2009

Keluar Masuk UMNO, perkara biasa pada Tun M.

Kempen Tun Mahathir supaya Tan Sri Isa Samad tidak dipilih jadi calun BN di DUN N31 dalam pilihanraya kecil yang dijadualkan penamaan calun pada 3hb. Oktober 2009 nanti tidak menjadi. Semalam Tan Sri Muhyidden Yasssin, Timbalan Presiden UMNO telah mengumumkan dengan secara rasminya bahawa TS Isa Samad adalah calun pilihan UMNO.

Tun Mahathir tidak mahu Tan Sri Isa jadi calun kerana katanya TS ISa pernah dikena tindakan displin parti berhubung dengan politik wang. Tun Mahathir lupa dalam politik di Malaysia, rakyat tidak megukur kebersihan dan pail perangai calun untuk dipilih jadi wakil rakyat. Di Malaysia rakyat pilih wakil rakyat yang baik dan mudah kira bicara, rakyat tidak akan pilih calun yang kelihatan bersih tapi perangainya mengalahkan syaitan.

Semasa Tun Mahathir jadi Presiden UMNO, beliau telah memilih calun yang rakyatnya tidak mahu kerana melakukan rasuah walaupun tidak ditangkap kerana dilindongi dan terbukti kalah dalam pilihanraya manakala ada calun Islam tapi kaki minum menang dalam plihanraya kerana calun itu senang berdamping dengan rakyat dan rakyat suka.

Apa muslihat Tun Mahathir tidak mahu TS Isa dipilih jadi calun sebenarnya, sedangkan TS Isa adalah calun popular disitu, peratus kemenangannya tinggi atau Tun Mahathir dapat lapuran dari akar umbi pengundi disana akan menolak BN sekiranya TS ISa Samad jadi calun. 11hb. Oktober akan terjawab segala-galanya.

Sekiranya TS ISa kalah, Tun Mahathir adalah seorang manusia keramat yang wajib diberi tempat untuk mendapat nasihat dari beliau bagi menjamin parti UMNO dan Kerajaan Malaysia akan sentiasa bertindak betul dalam membuat keputusan, tapi sekiranya TS ISa Samad menang dan mejoritinya pula bertambah adalah elok Tun Mahathir jangan campur lagi urusan parti dan kerajaan kerana dengan beliau bersuara sedikit sebanyak boleh mencegah kerancakan Dato' Seri Najib untuk terus membaiki pentadbiran parti dan kerajaan yang hampir rusak kerana kritikan Tun Mahathir terhadap kepimpinan Pak Lah dulu.

Atau Tun Mahathir mahu mengulangi sejarah silam dimasa Tengku Abdul Rahman Putra Al-Haj jadi Presiden Parti UMNO yang mana kerana beliau tidak senang hati terhadap Tengku, beliau memberi ucapan diatas pentas PAS dengan mengkritik UMNO. Apakah Tun Mahathir mahu mempertahankan prinsipnya yang tidak mahu TS Isa jadi calun dan untuk menyakinkan kata-katanya itu benar bahawa TS Isa tidak akan diterima oleh rakyat maka Tun Mahathir akan berkempen untuk mengalahkan TS Isa yang dikatakan tidak 'bersih' itu dengan menyokong calun PAS.

Tun Mahathir mampu melakukannya kerana keluar masuk UMNO tidak menjadi masaalah kepada beliau. Tun Mahathir boleh keluar UMNO hari ini dan masuk balik UMNO esok kerana tukar parti tidak murtad. Dan bolehlah Dato' Ibrahim Ali tumpang Tun Mahathir masuk UMNO nanti.

No comments: