Thursday, January 13, 2011

Email yang baru diterima.

Tuan newkk,
Tulisan Tuan newkk "Mustapa Tipu Najib" ada kebenarannya. Dan saya amat bersetuju dengan topik rencana Tuan kali ini. Cuma perkataan 'Tipu" itu, lebih manis kalau digantikan dengan "Mustapa Tidak Jujur dengan Najib" atau "Mustapa Tidak Bercakap benar dengan Najib". Pernyataan Mustapa (lebih tepat digantikan dengan "Angan2 Mustapa....") untuk menawan 23 kerusi DUN Kelantan pada PRU13 nanti adalah ungkapan sekadar untuk menyedap hati Presiden parti. Sedangkan, seperti ulasan Tuan, kata-kata itu sekadar untuk membuktikan beliau sedang bekerja keras, dalam kapasiti Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri, untuk menawan semula Kelantan setelah negeri Cik Siti wan Kembang ini berada didalam cengkaman PAS sudah lebih 20 tahun. Setelah melalui 5 PRU, UMNO masih berputih mata untuk mengambil balik negeri ini.
Bersetuju dengan ulasan Tuan bahawa Mustapa hanya bekerja keras untuk mempastikan Parlimen Jeli sahaja menjadi miliknya. Pergi jahanam dengan Bahagian2 atau DUN2 lain. Mustapa masih yakin, kiranya beliau terus memenangi kerusi parlimen ini, beliau akan tetap dilantik ke jawatan Kabinet.
Ketua penerangan UMNO kelantan, Dali Hussain seperti biasa, seperti burung tiong, mengulangi tutur bosnya, dan mengungkapkan ungkapan yang sama. Malah menambah sedikit aji-no-moto dan menambah UMNO yakin dapat menawan lebih dari 23 kerusi!!! Termasuk memenangi kerusi DUN Cempaka. Sekali lagi Mustapa mengeluarkan kenyataan 'ABS" - asal bos senang. Senang mendengarnya dan terus dibuai fantasi.
Saya bersetuju dengan kupasan newkk dan masih berpendapat, bukan kerja senang bagi UMNO untuk menawan kelantan. Tidak berpaksikan Kajian yang Analitikal, tanpa statistik yang konklusif tapi berdasarkan pandangan matakasar dan temuduga secara informal dengan jumlah responden yang menasabah angkanya untuk dibuat rumusan:-

a. Mustapa Mohamed adalah Pemimpin UMNO yang TIDAK ada karisma dan 'lembik'. Beliau adalah pendengar yang baik (a good listener) tetapi TIDAK mendengan nasihat;
b. Mustapa tidak ada kemahiran bersshabat dan dalam banyak keadaan 'tidak mesra rakyat'. Cakapnya diawang-awangan dan sukar difahami oleh pendengar;
c. Beliau lebih mementingkan kroni2nya di jeli tanpa menghiraukan masyarakat ramai disitu;
d. Beliau tidak mendapat penghormatan ramai Ketua2 bahagian di kelantan dan orang tidak 'takut' padanya. Dalam bahasa kelantan, Datok Pa ni, orang tidak hormat,orang tidak takut.
e. Pegawai2 sokongan beliau, Setiausaha Politiknya, Azmi Setapo terutamanya, adalah terlalu huruk perangainya. Sombong dan angkuh. Berkawan 'terpilih-terpilih'. hanya mereka yang dapat memberi manfaat kepadanya sahaja, itulah kawannya. Diantara sifat buruknya lagi ialah, tidak gemar menjawab panggilan telefon.Kalau terpancar panggilan ke handfonnya hanya nombor sahaja (tidak nama), pasti dia tidak akan menjawab panggilan itu. Azmi juga tidak mempunyai sifat 'perhubungan sesama manusia' (human relation) yang baik. Semamangnya tidak layak menceburi bidang politik.

Diatas hujah2 yang longgar tetapi menasabah diatas, agak sukar bagi UMNO untuk merealisasikan angan-angan menawan 23 kerusi dalam PRU13 akan datang. Cuma Mustapa patut berusaha lebih kuat dan gigih lagi untk mengekalkan 7 Kerusi DUN yang ada sekarang. Nanti yang dikejar tak dapat, yang dikendung berciciran.

Kiranya masih gagal untuk menawan kembali Kelantan dalam PRU13 nanti, Najib, sebagai Presiden UMNO/BN patut menilai semula kedudukan2 orang2 Politik dari kelantan ini. Mereka patut diberi habuan hanya bila ada kemajuan. Jangan sekali-kali memilih dan melantik mereka ke apa-apa jawatan Kabinet atau mempengerusikan mana-mana badan/organisasi kerajaan (itupun kalau BN masih kekal berkuasa). Mereka, untuk kesekiankalinya patut diajar. kalau tidak selama itulah UMNO/BN akan terus di'tipu' dengan memberi dan membuat kenyataan-kenyataan yang hanya untuk menyedapkan hati pemimpin2 Pusat.

Pemerhati Politik.

No comments: