Wednesday, January 12, 2011

Mustapha tipu Najib?

YBM Tengku Razaleigh Hamzah, diketepikan oleh UMNO tapi masih lagi mahu jadi 'gurkha'.


Seminggu ini adalah hari-hari bertenang untuk aku memusatkan pemikiran bagi menyelasaikan kes dimahkamah. Insyah Allah selepas semuanya selesai dan berjalan dengan baik aku akan terus menulis dan menyampaikan maklumat apa yang aku dengar dan aku lihat disekeliling kita.

Tentunya isu politik akan menjadi bahan utama kerana semangat bagi menghadapi pilihanraya umum oleh semua rakyat malaysia berkobar-kobar, ini kerana ekoran pengumuman Dato' Seri Mohd Najib mengumumkan penangguhan pemilihan dan persidangan Agung UMNO Malaysia selama 18 bulan.

Deman pilihanraya telah meletakkan parti-parti politik dalam keadaan bersiap sedia, jentera pilihanraya telah digerakkan. Semalam Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Kelantan telah mengadakan pertemuan dengan jentera dan rakyat Kelantan yang pro BN di kediaman rasminya di Kuala Lumpur.

Bincang soal pengurusan pengundi luar, bagaimana startegi apabila pengundi luar balik ke Kelantan untuk mengundi BN. Tentunya akan melibatkan peruntukan yang besar sepertimana peruntukan bagi pengundi luar dalam pilihanraya umum ke 12 lalu. Untunglah mereka yang diberi tanggongjawab mengurus kewangan pengundi luar.

Yang dapat wang adalah orang yang mengurus kewangan manakala pengundi bersesak-sesak untuk menuntut haknya. Peristiwa melarikan wang pengundi luar dikalangan juak-juak dalam UMNO akan berulang lagi kali ini. Tak percaya tunggu dan lihatnya kelak.

Langkah UMNO menyalurkan wang untuk diagihkan kepada pengundi luar sebagai tambang untuk balik mengundi adalah dialu-alukan sekurang-kurangnya dapat meringinkan beban rakyat kelantan yang berada diluar Kelantan untuk balik mengundi. Dengan demikian adalah diharap pengumuman yang Mustapha Mohamed buat di Macang dua tiga hari lepas yang mana UMNO akan menang 23 kerusi akan menjadi kenyataan.

Tapi apabila melihat masaalah didalam keseluruhan UMNO di Kelantan kini, angka yang diumumkan oleh Mustapha Mohamed itu seperti mimpi disiang hari kerana rakyat Kelantan masih tidak mempunyai keyakinan kepada barisan kepimpianan UMNO Kelantan. Apatah lagi apabila UMNO menafikan kekuatan pengaruh YBM Tengku Razaleigh Hamzah di Kelantan.

Pengumuman Mustapha Mohamed bahawa UMNO yakin mendapat 23 kerusi Dewan Undangan Negeri dalam pilihanraya umum ke 13 nanti adalah sebagai langkah Mustapha Mohamed untuk memberitahu kepada Dato' Seri Najib bahawa beliau bekerja untuk UMNO Kelantan, walhal sebenarnya beliau hanya menumpukan gerak kerja di Parlimen Jeli sahaja.

Itulah stail politik Mustapha Mohamed bagi menghalalkan pengagihan AP kepada kroni-kroni beliau didalam UMNO Kelantan. Dato' Seri Najib akan TERTIPU sekiranya percaya terhadap pengumuman yang dibuat oleh Mustapha Mohamed itu.




No comments: