Saturday, September 15, 2012

Terkapai-kapai, mengigit jari.

Dr. Hatta Ramli,
Ahli Parlimen Kuala Krai yang disenangi oleh rakyat.
Pengarah Pilihanraya PAS.

16hb September adalah hari memperingati pembentukan negara Malaysia. dan pada minggu hadapan perlimen Malaysia akan bersidang serta janji PM Najib untuk membentang budget. Selepas itu kemungkinan YDP Agong akan membubarkan parlimen atas nasihat kerajaan. Inilah masanya yang ditunggu-tunggu oleh rakyat Malaysia.

Manakala parti-parti politik sedang menyiapkan nama-nama calun untuk diadili oleh rakyat. BN akan pertaruhkan apa saja bagi memastikan kuasa masih diberada ditangan, manakala PR akan terus berusaha bagi memastikan PUTRAJAYA jatuh dan kerajaan bertukar.

Bermodalkan dengan 140 kerusi parlimen, kedudukan BN masih dikira mampu mempertahankan kerajaannya, tapi apabila diukur dengan sokongan rakyat jelata kedudukan 140 kerusi yang dimiliki oleh BN agak tergugat dan terus kecundang. Manakala 82 kerusi yang dimiliki oleh PR masih boleh bertahan sekiranya ada percaturun yang tidak 'Agah dan Kedekut' oleh pucuk pimpinan.

Pihak BN benar-benar bimbang terhadap fenomena yang berlaku di Sabah dan Serawak kini, Simpanan tetap kerusi parlimen untuk BN di negeri tersebut telah cair dan pihak BN tidak boleh tidur dalam angan-angan lagi dan pada waktu yang sama negeri Johor juga telah dibajai oleh angin perubahan. Aduh nampaknya nasib BN tidak selamat.

Sementara pihak PR sedang rancak mengantur langkah ke PUTRAJAYA dan menguncar ngacirkan kekuatan BN di Sabah, Serawak dan Johor bagi mendapat sekurang-kurangnya 112 kerusi untuk berjaya ke PUTRAJAYA kini didapati ada tanda-tanda kealpaan bahawa tidak semua kerusi yang telah dimenangi itu akan terus kekal dikuasai kembali pada PRU13 ini.

Lebih malang lagi kepada PR SEKIRANYA HASRAT RAKYAT UNTUK MELIHAT SEBUAH KERAJAAN BARU YANG DITERAJUI OLEH PR TIDAK KESAMPAIAN APABILA PR TIDAK DAPAT 112 KERUSI KERANA KERUSI-KERUSI YANG TELAH DIMENANGI PADA TAHUN 2008 JATUH PADA BN EKORAN TIDAK PEKANYA PUCUK PIMPINAN TERRHADAP PANDANGAN DAN KEHENDAK PENGUNDI DIKAWASAN TERSEBUT.

Perlu diingat rakyat kini bukan saja menyokong parti tapi juga menyokong calun yang bertanding. Silap perhitungan 'akan tergigit jari'.

No comments: