Saturday, May 25, 2013

Tamrin, Ibrahim & Tajuddin, bekas Exco Pemuda UMNO.

Alhamdulillah. Tamrin tidak terus tidur didalam lockup walaupun ada percubaan daripada pihak polis untuk terus menahan beliau untuk beberapa malam setelah mahkamah tidak membenarkan permohonan pihak polis.

Baru satu malam berada dilookup sebanyak tiga kali bangun mandi, cerita Tamrin kepada rombongan saya berjumpa dan bertanya kabar perihal peristiwa beliau ditangkap semasa makan tengahari dibangsa pada 23hb. lalu. Hari ini dalam sejarah.

Tamrin anak kepada Negarawan. Allahyarham Tun Ghafar Baba, ditangkap polis, aduhhhh. tak masuk akal betul kerana Tamrin tak akan lari sekiranya pihak polis mahu ambil kenyataan diatas apa ucapan beliau dipentas ceramah. Lepas itu sekiranya pihak polis mahu dakwa, bolahlah buat pendakwaan dan bicaralah di mahkamah terbuka dan sekiranya mahkamah mendapati Tamrin melakukan kesalahan, penjaralah dia. Tak mahu menghormati kepada beliau pun, bukan cara budaya melayu buat tangkapan semasa makan.

Saya membela Tamrin kerana saya cukup tahu bahawa bukan perangai Tamrin untuk menghancurkan negara Malaysia, dan bukan cara Tamrin untuk mengelak diri dari pada polis, Tamrin ramai kawan dalam polis dan beliau sentiasa memberi kerjasama kepada polis apabila diminta, jadi untuk merakamkan sebarang pernyataan daripada beliau, tak payahlah pihak polis nak tangkap semasa makan, panggil saja kebalai atau ke Bukit Aman, saya yakin beliau akan memberi kerjasama.

Mendengar cerita Tamrin semasa di lockup, ada juga hiburannya, Dari hotel lima bintang terpaksa beralaskan sejadah untuk tidur, tiga kali bangun mandi, dalam keadaan berdebar debar, bimbang takut polis didepan tu 'gay'. Walaupun tidur tidak bertilam tapi nampak Tamrin masih bersemangat. Berani kerana benar.


Ketiga-tiga sahabat akrab saya merasai lookup dan dua daipadanya telah merasai ISA, semuanya kerana aktif politik. Dua telah menikmati hasil perjuangan kerana telah dilantik sebagai Timbalan Menteri dalam Kerajaan Malaysia, hanya Tamrin saja yang belum kerana dibayangi oleh Tun Ghafar Baba pada masa itu.

Juga kerana perjalanan Tamrin sebagai pejuang baru bemula.

No comments: