Thursday, May 23, 2013

Tamrin 'menghasut'? tuduhan yang daif.

Abang Zainal telepon, Tamrin Ghafar telah ditangkap, mahu kepastian, tengok fb Sayuti Omar MSO, sah Tamrin ditangkap, Telepon Polis minta pengesahan, sah dan berada di balai polis Jinjang, sebelah rumah sahabat ambo. Bukan saja saya yang mencari 'kaki' tapi Dato' Ibrahim Ali juga turut mencari kaki, Itulah erti persahabatan. yang  betul harus dipertahankan.

Ramai rakan-rakan dalam UMNO dan ahli Parlimen sahabat saya  terkejut dengan pengangkap Tamrin kerana mereka tidak terfikir Tamrin manghasut. Saya sendiri yang dikira rapat dengan beliau tidak pernah mendengar bahasa hasutan dari mulutnya. Apa sebenarnya erti menghasut?

Ucapan dipentas politik, tidak boleh dikira menghasut sekiranya tidak ada ayat mengajak orangramai menghancurkan kerajaan secara haram, ujudkan pasukan untuk menentang kerajaan, Tamrin tidak mampu untuk melakukan demikian, Tamrin bukan 'crowd puller', Tamrin bukan Najib atau Tun Mahathir, Tamrin tidak berpengaruh seperti Tok Guru Nik Aziz, ucapan beliau tidak boleh menaikkan semangat orangramai untuk meruntuhkan kerajaan.

Ucapan Tamrin sanggup membongkar kepalsuan dan ketidakadilan dalam kerajaan BN, bagaimana salah laku para pemimpin UMNO, sekiranya ucapan Tamrin itu salah dan berniat jahat, pihak yang dituduh oleh beliau buatlah pendakwaan.

Jangan kerana Tamrin adalah anak kepada pengasas negara kita Allahyarham Tun Ghafar Baba, kita jadikan beliau sebagai mangsa 'kerakusan' untuk ditunjukkan kepada dunia bahawa keraajaan tak kira siapa, yang perlu ditangkap akan ditangkap, sekiranya lepas ini mahkamah mendapati beliau tidak bersalah dimana muka kerajaan hendak letak. Sebagai seorang rakyat Malaysia, saya tidak sanggup berada dibawah pentadbiran kerajaan yang rakus dan bacul.

Saya sebagai rakyat mahu melihat, ketua-ketua di surat kabar dan televison ditangkap dan didakwa dibawah akta hasutan, kerana disitulah bertapaknya sarang 'menghasut' terutamanya menghasut melalui iklan2 sehingga suami tak boleh tidur malam. Hasut membeli.

No comments: