Wednesday, November 26, 2008

Warga Asing & PR

Kerajaan Malaysia hendaklah menjaga Hak Warganegara, jangan jadi istilah kera dihutan disusukan, Dengar kabar Pak habib menteri dalam negeri beriya benar nak beri PR kepada Warganegara Asing., dengan cara hendak mempermudahkan dan mempercepatkan proses kelulusan.

Dengan disokong oleh Ketua Setiausaha Negara, maka proses untuk kelulusan permohonan PR oleh warganegara Asing akan jadi cepat dan mudah, maka dalam sekelip mata saja, Negara kita akan dipenohi oleh rakyat asing yang ada PR, apatah lagi bukan setakat itu saja, dengar kabar mana mana Pegawai Dagang dengan keluarganya nak diberi kerja dengan otomatik. Siapa punya otak tak tahulah yang cadangkan benda ni.

Kerajaan Malaysia tentunya peka kepada masaalah rakyatnya sendiri, ramai lagi rakyat yang digelar lepasan mahasiswa masih menganggor, bahkan bilangannya ribuan. Tiba tiba ada suara yang hendak membela warga asing di bumi bertuah Malaysia, cadangan itu pula datang dari Menteri dan Pejawat Awam yang paling tinggi.l Meraka itu patut pertahankan 'hak rakyat' tapi nampaknya nak buka peluang kepada warga asing, baik bunyinya, tapi akan mendatangkan bencana kepada negara dimasa yang akan datang.

Kepada mereka yang ada KUASA, janganlah nak jadi jagoh kepada rakyat asing, jadil;ah jagoj kepada anak bangsa sendiri, jangan jual maruh kerana nak tunjuk baik hati dan prihatin kepada sesama manusia, sedangkan manusia warganegara Malaysia masih lagi mengharapkan pembelaan nasibnya kepada kerajaan dan para pemimpin.

Pegawai Pegawai Kerajaan yang diberi tugas dan tanggongjawab janganlah jadi pak angguk saja, kenalah bantah terhadap cadangan yang tidak menguntungkan nasib bangsa, menteri pun kalau buat keputusan yang tidak berapa kena hendaklah ditegur dan beri pandangan balas, begitu juga pada KSN, tidak semestinya dia jadi orang No 1. dalam pentadbiran awam keputusannya betul belaka.

Sekiranya Kerajaan hari ini mahu terus mendapat sokongan daripada pegawai kerajaan, maka perkara perkara yang difikirkan tidak menguntungkan nasib rakyat jangan diarah pegawai melaksanakan. Bincang dan kupaslah biar lumut dulu, berilah peluang kepada pelaksana memberi komen dan pandangan jangan ikut sedap arah saja, kerana tindakan yang terburu buru dan ikut sedap akan memuakkan pegawai pelaksana. dan ini tidak menguntungkan kerajaan dari segi mengekalkan kuasa dan kekuatan parti.

Jangan pandang rendah kepada pegawaui pelaksanaan dasar. mereka juga ada buah fikiran yang baik kerana meraka dilatih untuk menjaga kepentingan kerajaan.

Membenarkan warga asing mendapat PR secara mudah dan cepat dan memberi peluang kepada anak anak warga asing mendapat pekerjaan secara otomatik adalah mengundang padah bukan saja kepada Kerajaan bahkan kepada suasana rakyat yang tidak selesa.

Jangan ambil tindakan yang tidak menguntungkan kerajaan.

No comments: