Thursday, November 20, 2008

Rasuah, Artis, Politik Wang dan Tanah Suci.

Di Jakarta, gambar gambar calun untuk menjadi Wakil dalam pemilihan Pemilu (Pilihanraya) 2009 untuk negara Indonesia dan lambang parti yang ingin bertanding telah dipamirkan secara billboard ataupun poster, Macam macam telah dilakukan para pendokong parti, semangat para pengikutnya telah ditanam, slogan slogan yang indah telah dipamirkan. Hebat Jakarat menjelang Pilihanraya Presiden 2009 nanti. Apakah SBY mampu terus menjadi Presiden Indonesia.

Disamping berita biasa, berita yang hangat sehari dua ini berhubung mantan Menteri Setiausaha Negara, Sdr Yusril Ihza Mahendar, beliau telah dipanggil oleh pejabat Pendakwaraya dan telah memberi keterangan sebagai saksi diatas satu kes yang melibatkan pegawai pegawai atasan semasa beliau menjadi Menteri Kehakiman dulu berhubungan komisen sebanyak USD33 juta lebih, beliau memberi keterangan selama 8 jam.

Beliau adalah kenalan rapat saya, hari ini dipanggil lagi untuk terus memberi keterangan, jadual sepatutnya makan tengahari bersama saya ditanggohkan kemalam nanti. Sementera berita hangat dikalangan artis pula ialah Nia Rudhani (Bawang Merah) sedang asyik bercinta dengan anak Lelaki bongsu Abu Rizal Bakrie, Menteri Kebajikan dan salah seorang yang terkaya di Indonesia ketika ini. Nia telah pun sempat berada di Malaysia dan Kelantan pada tahun 2006 atas undangan seorang Ketua Pemuda UMNO di Kelantan.

Yang pasti, bayaran untuk seorang muslim menunaikan haji dari Indonesia lebih mahal dari rakyat Malaysia. Dengarnya selepas musim haji nanti ramai orang politik di Malaysia akan menunaikan Umrah dengan membawa sama balaci balaci tukang kempen sebagai hadiah diatas kejayaan dipilih dan terpilih dalam mesyuarat Agong UMNO Bahagian yang baru lalu.

Apakah membuat kebajikan dengan membawa orang kuat ketanah suci untuk Umrah menjadi kesalahan dari segi Tataetika Ahli UMNO dan boleh diketogeri sebagai Politik Wang. Berfungsikah Ibu Pejabat UMNO selagi mereka mereka itu masih disitu?.

No comments: