Sunday, May 17, 2009

Hari Guru diabaikan di Kelantan.

Yang ku dengar, hari ini di Kelantan Jabatan Pendidikan Negeri telah mengarahkan semua Sekolah Sekolah mengadakan sambutan hari Guru, menyahut seruan pemimpin negera supaya guru-guru dapat merainkan harinya bersama murid-murid, dalam suasana meriah dan sederhana.

Tapi dalam masa yang sama, Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan telah tidak mengambil berat 'Perayaan Hari Guru' yang berlangsung hari ini, yang mana Jabatan Pendidikan telah mengarahkan semua PENGETUA supaya meninggalkan sekolah yang sedang mengadakan Hari Guru dan dipaksa hadir disatu Majlis yang lain.

Majlis tersebut diadakan di Sekolah Menengah Tendong yang dihadiri oleh Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan sempena dengan majlis 'Permata' bagi merainkan kanak-kanak. Apa yang peliknya disini ialah dalam jangka waktu sepatutnya Pengetua bersama dengan guru-guru lain menyambut Perayaan Hari Guru bersama murid-murid, tapi diminta meninggalkan majlis tersebut bagi meramaikan orang dimajlis yang dihadiri oleh Timbalan Ketua Pengarah.

Jadinya, hasrat kerajaan pimpinan Dato' Najib supaya pegawai kerajaan menjadi contoh yang baik kepada rakyat telah tidak dianggap penting oleh Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan yang masih hendak mendewa-dewakan orang atasannya sehingga sanggup mengarahkan PENGETUA meninggalkan program yang diadakan setahun sekali di sekolah supaya hadir dimajlis yang tidak begitu mustahak kerana ingin mengampu pegawai atasan.

Maka hasrat Dato' Najib telah diperlekehkan oleh sebuah agensi yang penting yang sepatutnya menunjukkan contoh yang biak kepada masyarakat terutama masyarakt pendidik yang tentunya berpengaruh terhadap masyarakat.

Oleh itu Tan Sri Muhyidden selaku Menteri Pendidikan kenalah tengok-tengok perkara yang mana Pegawai di Kemeteriannya telah tidak begitu sensitif terharap kehendak kerajaan supaya menunjukkan tauladan yang baik dan tidak mendewa-dewakan orang atasan kerana hendak mempertahankan jawatan, sedanghkan tugas dan tanggongjawab bagi merealisasikan hasrat kerajaan dan pemimpin negera tidak diamalkan secara serius.

Di Kelantan, suasana di Jabatan Pendidikan Negeri tidak begitu tenang ekoran ada Pegawai yang irihati dan cemburu diatas keputusan Menteri terdahulu sehingga selepas saja menteri bertukar kerana penyususan kabinet baru, maka perkara balas dendam pun berlaku. Satu lagi contoh yang tidak baik berlaku di Jabatan Pendidikan.

Amalan yang tidak sihat ini jangan dibiarkan berlaku dan terus berlaku, Maka Menteri kena buat sesautu bagi menjamin kepercayaaan rakyat terhadap Kementerian dan Jabatan Pendidikan ini, kerana saya juga dengar setiap kali lawatan Timbalan Ketua Pengarah tersebut ke Kelantan maka beliau didampingi oleh PENGETUA-PENGETUA Wanita yang miripnya kepada parti pembangkan.

No comments: