Wednesday, September 2, 2009

UMNO lain, LDP lain?

Alhamdullilah, program Majlis berbuka Puasa bersama sahabat-sahabat UMNO Bahagian Ketereh di Harison Restaurant, Batu 4, jalan Kuala Krai telah sempurna pada 31hb. Ogos 2009, yang mana semua jemputan telah hadir bagi memeriahkan majlis tersebut.

Ada sahabat bertanya, kenapa tahun ini tidak dijemput wanita dan puteri, jawabnya bukan tidak jemput memang telah dirancang kerana untuk wanita dan puteri UMNO Bahagian Ketereh akan diadakan diwaktu yang lain. Insya Allah.

Yang menariknya minggu ini, saya ada menerima satu sms daripada seorang sahabat yang bergelar Datuk yang juga penyokong kuat UMNO. Sms tersebut berbunyi:-

  • LDP rebah tersungkur kepada DPj selepas 54 tahun dengan 'gah'nya memerintah Jepun. Apa pengajaran yang boleh diambil oleh UMNO dari peristewa ini?. Apakah UMNO akan menerima nasib yang sama seperti LDP dalam PRU ke 13?. Najib mau UMNO berubah, kalau tidak rakyat akan mengubah UMNO dari Putrajaya. Berubahkan UMNO? tanyalah diri saudara dan jawablah dengan ikhlas. Saya hanya mampu berharap dan berdoa agar UMNO kekal memerintah negara untuk selamanya.

Sms ini bukan satu gurauan kepada saya, soalan yang dikemukakan juga perlu diambil perhatian kerana itulah sebenarnya realiti politik. Jatuh bangun menang kalah sudah menjadi permainan biasa dalam politik dunia, parti-parti besar dan kuat dulu telah tumbang dan pemimpin silih berganti sama ada negara yang mengamalkan sisitem dua parti ataupun banyak parti. Amerika Syarikat sering bertukar kerajaan, India, Indonesia dan kini jepun bertukar kerajaan.

Keputusan pilihanraya ke 12 memberi petunjuk bahawa UMNO bukan segagah dulu dan setelah Dato' Najib mengambil alih kepimpinan parti dan negara, beliau telah mengakui bahawa UMNO dan Kerajaan sekarang ini mesti berubah untuk terus berkuasa. Katanya, Perubahan adalah satu KEPERLUAN sama ada dalam parti UMNO ataupun Kerajaan supaya rakyat terus memberi kepercayaan dan sokongan.

Apakah perubahan telah berlaku dalam parti UMNO dan Kerajaan hari ini?

Yang nampak berubah adalah perlantikan Idris Jalal sebagai menteri yang diberi tanggongjawab melapurkan KPI kepada menteri (Ko Su Kur) dan yang nampak tidak berubah adalah masih mengekalkan Tengku Adnan Mansor sebagai Setiausaha Agong UMNO dan sambung perkhidmatan kepada Ketua Setiausaha Negara. Yang sepatutnya perlantikan itu hendaklah berubah.

Jangan terkejut sekiranya faktor ini boleh membuat rakyat muak dan menolak UMNO dalam pilihanraya yang ke 13 nanti seperti apa yang berlaku kepada LDP dijepun sekarang.

1 comment:

Naim said...

UMNO pun akan = LDP.

tidak lama dah tu....