Tuesday, October 19, 2010

Kisah lucu TT.


Logik juga tulisan Hishamuddin Rais (TT) bukan Tengku Temenggong tapi Tukar Tiub yang mengatakan bahawa sekiranya setiap kawasan pilihanraya sama ada DUN ataupun Parlimen mahukan pembelaan dan pembangunan hendaklah terdapat pilihanraya kecil.

Kerana setiap tempat yang diadakan pilihanraya kecil berbagai-bagai janji yang rakyat akan dapat dan pembangunan segara dilaksanakan. Ini terbukti dimana terdapat pilihanraya kecil banyak peruntukan kerajaan dicurahkan tidak kira dari kerajaan BN ataupun kerajaan PR yang untungnya rakyat dikawasan dimana terjadinya pilihanraya kecil.

Untuk diadakan pilihanraya kecil lazimnya wakil rakyat ditempat tersebut meninggal dunia dan SPR mengumumkan diadakan pilihanraya kecil. Maka sekiranya terdapat tiap-tiap kawasan itu ada kematian wakil rakyat berpestalah rakyat dikawasan tersebut.



Nota: Daripada Hishamuddin Rais.

untuk yb yb

pengorban diperlukan

ialah tuan- tuan semua mati

seorang demi seorang

berkorban demi kesempurnaan kehidupan rakyat

pandulah kereta dengan cuai

makanlaaa gula banyak banyak

pergi mainlah tepi jalan

kalau ada masa minumlah racun tikus kah kah kah.

(dari blog tukar tiub)



Kematian wakil rakyat DUN Galas dan Parlimen Batu Sapi bukan sahaja gelanggang untuk mempelawa projek kepada rakyat dikawasan tersebut, tapi ada perkara yang lebih besar yang akan menjadi ukuran kepada penentuan perkembangan politik tanahair di masa akan datang terutamanya hasil keputusan pilihanraya Parlimen Batu Sapi.

Pilihanraya kecil Parlimen Batu Sapi ekoran kematian wakil rakyat BN akan menguji keutuhan sokongan rakyat kepada BN. Mampukah BN mempertahankan kerusi tersebut, masih mahukah rakyat dikawasan tersebut berlindung dibawah BN atau rakyat disitu akan memberi isyarat bahawa kerajaan BN di negeri Sabah akan diubah.

Betulkah laungan Pakatan Rakyat bahawa rakyat di negeri Sabah akan menumbangkan BN dalam pilihanraya umum ke 13 nanti dan Pakatan Rakyat akan menuju PUTRAJAYA serta betulkah keputusan pilihanraya kecil di Perlimen Batu Sapi nanti akan memalapkan pengaruh UMNO di Sabah dan akan menjalar ke Semananjung.

Manakala pilihanraya kecil DUN Galas tidaklah penting sangat kerana sehingga kini pun PAS masih mendahului UMNO. PAS guna semua jentera dan keadeh bagi mempertahankan kerusi tersebut. Jangan terkejut sekiranya PAS menurunkan Lela Bat dan Lela Angada kekawasan Galas bagi menyakinkan rakyat sebelum menjelangnya hari mengundi.

Manakala UMNO menyokong kerja PAS.

No comments: