Monday, December 20, 2010

UMNO untuk Melayu, KEADILAN untuk semua?

YB. Karpal Singh, Peguam KEADILAN untuk Rakyat.


Keutamaan ajaran Islam sebagai agama Perpaduan hendaklah dijadikan pedoman dari falasafah kesepakatan menurut Islam. Insya Allah kebangkitan PR merampas PUTRAJAYA senang diperolehi dalam pilihanraya umum ke 13 nanti. Inilah intipati yang dapat dihayati apa yang disuarakan oleh YAB Tok Guru NiK Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan.

Tok Guru juga mengingatkan supaya parti-parti dalam PR dapat menguruskan hubungan diantara parti-parti PR dengan memberi keutamaan merujuk kesepakatan melalui asas-asas keugamaan bagi penghubung untuk menyelesaikan masaalah ummah.

Kekuatan Dato' Sri Anwar Ibrahim menahan diri dari diserang secara peribadi oleh musuh-musuh politik dari dalam dan luar negera tidak menjejaskan ikatan pakatan rakyat bagi memberi kepercayaan kepada beliau untuk terus menerajui PR. Konvensyen Pakatan Rakyat di Kepala Batas, Pulau Pinang menguatkan semangat PR menempa sejarah politik malaysia apabila berjaya menawan PUTRAJAYA.

Kesanggupan Tok Guru Haji Hadi Awang, Presiden PAS berkongsi pentas dengan Karpal Singh di Konvensyen Pakaran Rakyat jelas menampakkan bahawa kesepakatan mengurus hubungan dikalangan parti-parti Pakatan Rakyat mengambil pendekatan tuntutan agama yang mahu setiap ummat hidup dengan selamat sepanjang hayat.

Mudah bagi Pakatan Rakyat mengurus pasukannya bagi bertempur dalam pilihanraya umum ke 13 kerana kelompok PR terdiri dari tiga kompenan parti besar saja, manakala BN sekarang berada dalam keadaan sukar kerana parti-parti dalam kemponannya banyak yang mewakili bukan kaum melayu.

UMNO untuk melayu, MCA untuk Cina, GERAKAN pun besarnya untuk CINA. MIC,PPP untuk India, tidak seperti Parti KEADILAN Rakyat yang semua bangsa ada didalamnya jelas menampakkan parti politik untuk seluruh rakyat Malaysia dengan bergabung kuat parti yang berlandaskan Islam iaitu PAS dan DAP sebagai parti penyatuan orang-orang Cina.

Mana baik berada dalam satu parti yang berbagai bangsa yang mempunyai satu wadah perjuangan dan satu matlamat daripada berada dalam satu parti yang hanya mewakili kelompoknya saja hanya bersatu untuk mendapat kuasa dan apabila berkuasa mengamalkan politik ugut dan tikam dari belakang dan dalam sehingga merobahkan segala dasar untuk kepentingan melayu seperti apa yang berlaku hari i ni.

UMNO sebagai sebuah parti melayu kena bersahabat dengan parti yang mewakili bangsa lain dan perlu meminta pertolongan dan rayuan manakala KEADILAN yang dianggotai oleh ahli berbagai bangsa hanya perlu bersahabat dengan tidak payah merayu dan meminta tolong.

No comments: