Thursday, December 30, 2010

Kurangkan Jenayah, Azam Bakri 2011.

Dato' Seri Mohd Bakri Zinin, meningkatkan Imej Polis.


Kerja POLIS bukan senang, ianya terdedah dengan berbagai-bagai bahaya tapi demi menjalankan tugas untuk rakyat dan negara walaupun terpaksa menghadapi risiko namun bagi melaksanakan tanggongjawab dan amanah terpaksa dihadapi jua.

Azam tahun 2011, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Dato' Seri Mohd Bakri Zinin bagi meningkatkan usaha untuk mengekangkan jenayah ditahap paling minima sangat-sangat dialu-alukan dan sepatutnya mendapat kerjasama daripada rakyat bagi membantu polis menjadi mata teling semuga kegiatan jenayah dapat dibenteraskan.

Kecekapan pasukan polis D'Raja Malaysia dalam menyelesaikan kes-kes jenayah berat telah terbukti berjaya yang tinggal lagi yang menjadi perbualan rakyat apabila boleh dikatakan pada tiap-tiap minggu tangkapan dibuat berhubung dengan kesalahan perdagangan 'sex' dikelab-kelab karaoke dan dirumah-rumah urut.

Ada setengah tempat itu berpuluh-puluh kali tangkapan dibuat tapi masih tidak serik untuk menjalankan perniagaan yang menyalahi undang-undang. Sekali tangkap berpuluh-puluh orang GRO diangkut oleh trak-trak polis tapi berita pendakwaan dan hukuman yang diterima oleh pesalah tidak kedengaran. Kalau ada pun sekali sekali itu pun hukumannya denda yang paling minima.

Selepas GRO ditangkap di kelab-kelab atau karaoke atau rumah urut, kemanakah mereka itu ditempatkan, dilokap balai polis kah atau di depoh-depoh tahanankah ataupun beberapa jam selepas ditangkap GRO tersebut pada esoknya kembali lagi bekerja memperdagangkan 'sex' ditempat yang sama ataupun berpindah ditempat lain.

Berapa ramai agaknya, amoi-amoi yang bekerja sebagai GRO yang menyalahi pas lawatan terdapat di negara kita ini, tentulah ramai kerana setiap kali tangkapan dibuat berpuluh-puluh orang ditangkap kadang-kadang tanpa membuat pendakwaan. Saya kurang pasti apakah bekerja sebagai GRO dan tanpa permit satu perbuatan jenayah atau pun tidak ataupun kesalahan menjadi GRO perdagangkan 'sex' hanya boleh didenda saja kesalahanya ataupun boleh didenda dan dipenjara.

Yang pelik lagi operasi perjudian melalui mesin terdapat dimerata rata yang mana tempatnya dapat dilihat didepan mata, kadang-kadang tempat tersebut menjadi tempat laluan hari hari anggota polis, tak menasabah polis tidak tahu bahawa didepannya terdapat mesin judi haram. Manakala anggota polis cukup sansitif apabila melihat 'mat bangla' lalu lalang ditepi-tepi jalan, walaupun ditunjuk bahawa ada pengesahan dari majikan bahawa mereka mempunyai kelulusan untuk datang bekerja dinegara ini tapi diheret juga 'mat bangla' itu kebalai dan kalau tak ada apa-apa dikurungnya 'mat bangla' itu didalam look up.

Ada yang sensitif dan ada yang tidak sansitif dalam mengambil tindakan. kenapa ini terjadi?


No comments: