Friday, January 7, 2011

Untuk Kepentingan Melayu dan Raja-Raja.


BUDI BICARA MAJLIS RAJA-RAJA

Ahli-ahli Majlis Raja-Raja boleh bertindak menurut budi bicara mereka dalam apa-apa urusan berhubung dengan tugas-tugas yang berikut, iaitu:

(a) memilih atau memecat Yang di-Pertuan Agong daripada jawatannya; atau memilih Timbalan Yang di-Pertuan Agong bagi Persekutuan;
(b) memberi nasihat mengenai apa-apa perlantikan yang ditetapkan oleh Perlembagaan;
(c) mempersetujui atau tidak mempersetujui apa-apa undang-undang yang mengubah sempadan-sempadan sesuatu negeri atau yang menyentuh keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja;
(d) mempersetujui atau tidak mempersetujui supaya apa-apa perbuatan, amalan atau upacara agama meliputi seluruh Persekutuan;
(e) perlantikan anggota-anggota Mahkamah Khas di bawah Fasal (1) Perkara 182; atau
(f) pemberian ampun, reprief dan respit, atau peremitan, penggantungan atau peringanan hukuman-hukuman [YG DIJATUHKAN OLEH MAHKAMAH].


"Pinda Perlembagaan Negara - Hanya Melayu Saja Yang Layak Menjadi Calun Ahli Parlimen Malaysia"



Tergelak saya apabila baca berita dalam akhbar pro BN, semua isu dijuruskan kesalahan kepada pemimpin KEADILAN terutamanya yang melibatkan Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Tok Guru Nik Aziz.

Apabila Nallakurapan mengatakan Anwar Ibrahim adalah sebagai 'pelacur politik', maka si Aminah Abdullah, bekas Ketua Wanita PKR daripada Pulau Pinang pun menyelar Datin Seri Wan Azizah, kerana Wan Azizah terus membisu.

Apabila Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor mempertikai cara perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor ada pula suara mengatakan Anwar Ibrahim menjadi dalang dan Khalid Ibrahim dituduh 'Keras Kepala' sehingga ada isu yang mengaitkan soal Penderhakaan kepada Sultan.

Apabila ada ahli PKR keluar parti, Anwar Ibrahim dipersoalkan kewibawaan sebagai pemimpin dan apabila YB. Gobalakerisnan diberi surat tunjuk sebab ianya menjadi berita utama bagi memburuk-burukkan parti KEADILAN dan apabila Tok Guru Nik Aziz bersama Yang DiPertuan Agong, cerita kekemasan Pakatan Rakyat dicanang supaya PKR dan DAP mempertikaikan kehadiran Tok Guru Nik Aziz.

Itulah diantara perkara yang dihebohkan oleh Media yang pro Kerajaan BN bagi menyakinkan rakyat bahawa parti-parti pembangkang tidak boleh disokong kerana terdapat banyak keburukan terhadap peribadi pemimpin Pakatan Rakyat.

Kesimpulannya, Rakyat diminta supaya tidak sokong parti PAKATAN RAKYAT iaitu PKR, PAS dan DAP dalam pilihnaraya umum ke 13, takut apabila parti Pakatan Rakyat menang maka akan tumbanglah Kerajaan BN dan PUTRAJAYA bertukar tangan pemerintahannya.

Diantara isu yang dimainkan ialah:-

Sekiranya PR memerintah, orang Melayu Malaysia akan menerima nasib seperti Melayu Singapura.

Malaysia akan jatuh kepada bangsa asing. Cina akan jadi Perdana Menteri Malaysia.

Kuasa Raja akan hilang.

Sabah dan Serawak akan mempunyai kuasa Otunomi.

Itulah lagu dan syair yang didendangkan oleh BN, yang sebenarnya tidak berapa cerdik. Apa yang patut berlaku hari ini Kerajaan BN sepatutnya meminda Perlembagaan Negara dengan membenarkan hanya orang melayu saja yang boleh bertanding menjadi ahli Parlimen. maka soal isu takut Melayu hilang kuasa, takut Melayu jadi pengemis, takut Raja-Raja hilang tahta semuanya akan terselamat dan diselamatkan.

Oleh kerana negara ini,Tuannya adalah Melayu, bangsa lain tidak boleh pertikaikan peruntukan keistimewaan orang-orang Melayu dalam Perlembagaan Malaysia dan Melayu berhak pinda perlembagaan untuk menyelamatkan bangsanya ditanahairnya sendiri.

Jadi isu dan kemelut apabila sampai edah pilihanraya umum hendak diadakan, tidak timbullah isu-siu sensitif yang boleh menjejaskan kestabilan negara, tidak ada orang Melayu yang dihina dan diaibkan, tidak ada orang Melayu dicaci dan dihina oleh Naallkurapan, Tidak ada isu pertikaikan nama Allah dan sebagainya.

Hanya yang akan ada berbedza pendapat, itu pun tentunya untuk kebaikan rakyat dan negara.

1 comment:

Unknown said...

dulu aku ingat anda orang bn tak tau pulak anda dah ditarbi oleh orang tu...kah..kah.kkah...