Wednesday, February 9, 2011

Elaun Chairman RM10,000 sebulan.

selepas bersara, kemana mereka ini?

Menjadi Pengerusi bukan eksekutif di Pos Malaysia elaunnya RM10,000 sebulan dan mendapat elaun keraian RM2,000 sebulan tidak termasuk elaun sekali mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah RM750.00. satu habuan yang lumayan untuk mereka yang menggangur dan tidak ada pencen tapi lebih lagi lumayan dan mewah sekiranya jawatan tersebut diberi kepada orang yang sudah ada pencen.

Tan Sri Adam Kadir, bekas wakil rakyat dan pernah menjadi Pengerusi Pos Malaysia telah menfailkan saman dimahkamah berhubung pemencatan jawatannya itu. Beliau telah dipecat dengan sebab campurtangan secara tidak sah oleh Pengarah Urusan Khazanah Negara Berhad pada mei 2008 sedangkan tempoh kontrek beliau akan beerakhir pada 2009.

Itulah nasib kepada bekas pemimpin UMNO apabila sudah tidak ada jawatan penting dalam parti, itu berlaku kepada seorang yang mempunyai kedudukan yang tinggi yang bergelar 'Tan Sri' dan adalah dipercayai bukan beliau seorang saja yang disisihkan. Jawatan Pengerusi Pos Malaysia sekarang ini dipegang oleh Tan Sri Aseh Che Mat, bekas Ketua Setiausaha Kementerian Kesalamatan Dalam Negeri.

Oleh itu adalah betul apabila ada NGO baru yang dianggotai oleh bekas-bekas pegawai kerajaan yang pencen telah membuat kunjungan hormat kepada Perdana Menteri menandakan sokongan kepada kerajaan BN, kerana selepas pencen bekas pegawai tinggi kerajaan akan diberi tempat bagi mengepalai anak-anak syarikat perniagaan kerajaan dan diberi elaun bulanan yang lumayan.

Tapi tidak ada keistimewaan kepada pegawai kerajaan yang berpangkat rendah terutamanya pegawai polis atau askar yang mana khidmat bakti kepada negara tidak boleh dibandingkan dengan wang ringgit. Mereka itu bergadai nyawa untuk mempertahankan keamanan negara dan kadang-kadang terpaksa meninggalkan anak serta isteri bagi menjalan tugas untuk kepentingan rakyat dan negara.

Mereka hidup harapkan pencen yang tidak seberapa sekiranaya dibandingkan dengan Pengerusi Pos Malaysia yang elaun termasuk keraian berjumlah RM12,000 sebulan dan sekiranya dicampur dengan pencen tentunya mencecah angka ke dua puluh ribu. Mewah dan lumayan. Pagawai polis dan askar pencen kadang-kadang hendak tukar tayar kereta pun terpaksa ditangguhkan kerana peruntukan tidak mencukupi pada waktu tersebut kebetulan musim perayaan atau pun musim persekolahan anak baru bermula.

Kalau elaun pengerusi Pos Malaysia yang bukan eksekutif sudah RM10,000 sebulan dan RM2,000 elaun keraian yang jumlahnya RM12,000 sebulan, bagaimana dengan agensi-agensi kerajaan yang lain seperti FELDA, FELCRA, RISDA, KADA, KESEDAR dan da da da da da yang lain-lainnya. Tentu juga mewah dan lumayan.


No comments: