Friday, December 3, 2010

Apa ada pada nama.

ini peta Malaysia, bukan peta Ketuanan Melayu.

Ada oran cina namanya melayu dan ada orang cina memeluk ugama Islam kerana nak berkahwin dengan orang melayu. Ertinya nama melayu dan sudah masuk melayu, bini pula bukan satu orang ada yang kahwin dua dan kahwin tiga, semua bininya melayu.

Mereka juga dapat keistimewaan sebagai orang melayu, boleh jadi ahli UMNO, boleh jadi TUAN kepada bini-bini melayu. Maka tak salahlah perlembagaan Negara kita dan tak salah juga perlembagaan UMNO. Orang cina yang guna nama melayu kadang-kadang bermurah hati lebih pada orang melayu yang namanya melayu.

Oleh itu ada apa pada nama, nama saja melayu tapi tak tolong melayu, nama saja berjuang untuk melayu tapi mengharapkan bantuan daripada bukan melayu, jual projek yang diberi kepada melayu dan dijual kepada orang bukan melayu. Itu semua tak apa, tapi apabila ada orang pertikai 'ketuanan melayu' maka melayu yang menumpang kepada orang bukan melayu terus melalak, kononnya dialah pejuang melayu.

Jadi eloknya semua bangsa tak usah berdebat soal ketuanan, agar semua mematuhi kehidupan insan, semua bangsa adalah sama disisi Tuhan, buat apa yang Tuhan suruh dan tinggal apa yang dilarang, Insha Allah syurgalah tempat kita. Yang perlunya sesiapa saja menjadi Kerajaan kepentingan Agama Islam, Negara dan Rakyat hendaklah dijaga.

Kerakusan, Rasuah dan Penyalahgunaan Kuasa hendaklah dihukum secara tertib, yang rakyat nanti-nanti bukan sola ketuanan, tapi rakyat mahu melihat parti mana yang boleh mereka tumpang untuk dunia dan akhirat.

Isu Ketuanan Melayu, isu Timbalan Perdana Menteri yang dibawa oleh Pakatan Rakyat hendaklah dibiarkan supaya rakyat memutuskan dalam pilihanraya nanti. Rakyat Malaysia semuanya cerdik-cerdik, mereka tahu parti mana yang harus diberi mandat untuk memerintah negara. Kerajaan BN yang masih berkuasa hendaklah meneruskan tugas dan janjinya kepada rakyat supaya terus dapat kepercayaan.

Bagaimana rakyat mahu percaya, orang yang bercakap untuk mempertahankan Ketuanan Melayu, dialah jaguh menjual maruahnya kepada bukan melayu, apabila bercakap soal menghapuskan rasuah, dialah orangnya yang banyak menerima rasuah, apabila bercakap soal kepentingan melayu, dialah orang yang tak tolong nasib orang melayu. Jadi buat apa komen pasal orang sedangkan dia lebih dahsat perangainya.


1 comment:

Nor Hasin said...

Ulasan yang cukup baik daripada tuan.. Semoga Allah terus memelihara tuan sekeluarga daripada anasir-anasir yang ingin merosakkan serta melemahkan semangat tuan seleps tuan keluar daripada UMNO..