Sunday, June 21, 2009

Hubungan sentiasa baik.

Terbaru, Malaysia dan Indonesia bersetuju adakan kerjasama majukan Francais ini untuk merapatkan bidang perniagaan diantara dua negara, Kestabilan negara dan kekukuhan hubungan rakyat menjadi teras untuk membangunkan ekonomi kedua-dua negara. Usaha Kerajaan dan Pemerintah untuk merepatkan hubungan dialu-alukan.

Tapi malangnya ada suara sumbang dicelah-celah usaha kerajaan Malaysia dan Pemerintah Indonesia untuk mengiatkan usahasama diberbagai bidang khususnya untuk memberi kehidupan yang harmoni diantara rakyat kedua-dua negara.

Isu-Isu yang boleh menjejaskan kesepakatan diperbesarkan dengan mengadu domba pemikiran rakyat supaya membenci diantara satu sama lain, soal kedaulatan negara dikaitkan dengan insiden yang kecil, contohnya seperti isu Ambalat, soal kemanusiaan diangkat sebagai isu nasional seperti isu tenaga kerja TKI walhal dalam 2.5 juta rakyat Indonesia yang datang ke Malaysia secara sah ataupun tidak sah hanya beberapa orang saja yang menimpa musibah dan kepada orang yang melakukan kesalahan tidak akan dilepas begitu saja, hukuman akan menantinya.

Tapi ada usaha untuk merenggangkan hubungan baik diantara dua negara, ada yang panggil Malaysia sebagai Malingsial, Ganyang Malaysia dan sebagainya. Tunjuk Perasaan didepan Kedutaan Malaysia diadakan ikut suka hati mereka, dilempar dengan telur busuk dan dilontar ayam sembeleh kedalam pagar kedutaan. Apa matlamat mereka?

Kenapa Malaysia yang ditudingnya, sedangkan banyak juta lagi rakyat Indonesia berhijrah mencari nafkah diluar negara, contohnya Arab Saudi. Di negara tersebut banyak lagi musibah yang ditanggong oleh rakyat Indonesia, tapi tidak ada satu pun rakyat Indonesia mengadakan tunjuk perasaan dihadapan kedutaan Arab Saudi., kenapa?

Sehingga soal pernikahan dan rumahtangga orang pun diambil ganggu, diatur tunjuk perasaan di depan kedutaan Malaysia tapi NGO yang menganjur tunjuk perasaan itu tidak diapa-apa dibiarkan begitu saja, esoknya ada lagi kegiatan yang boleh meresahkan manusia tapi pemerintah diam seribu bahasa, kenapa?

Atas nama DEMOKERASI, boleh saja, apa saja, dimana saja. Begitukah?

No comments: