Tuesday, February 15, 2011

Apa beza Gadis dengan Batik Indonesia?.



Ramai pengusaha batik Malaysia marah kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim kerana 'berselora' di Indonesia apabila berkata "Mahu pakai batik Indonesia dikatakan saya antinasional, mahu pakai batik Malaysia orang Indonesia kata jelik sebab ciri keseniannya itu cukup rendah dan saya setuju. Tetapi saya tidak mahu sebut di Malaysia. Jadi akhirnya saya memilih pakai batik Afrika.

Kemarahan pengusaha batik itu kerana ekoran tulisan pojok Awang Selamat dalam Mingguan Malaysia semalam yang mana Anwar Ibrahim hadir di Festival Salihara Ketiga Jakarta sudah lama dulu. Inilah satu cara bagaimana jarum dimainkan oleh pihak-pihak tertentu supaya rakyat membenci Anwar Ibrahim.

Memang batik kelantan tersohor kerana kehalusan pembuatannya, memang ramai orang mendapat nikmat daripada pengusahaan batik di Kelantan. Begitu juga ramainya pengusaha atau pun pembatik-pembatik Kelantan dan pekerjanya adalah penyokong PAS. maka itulah sebab ada usaha bagaimana untuk memunahkan sokongan daripada golongan yang terlibat dalam pengusaha batik kelantan daripada menyokong PAS dan Pakatan Rakyat supaya menyokong UMNO.

Sebenarnya isu kemarahan itu ialah kerana Anwar Ibrahim memuji corak kesenian yang halus yang terdapat di Indonesia. Batik tulis dan batik tenun memang cantik dan sama cantik dengan yang dikeluarkan oleh Negeri Kelantan dan Trengganu. Pokoknya kerana memuji product Indonesia. Kerana rakyat Malaysia suka kepada barang Indonesia. Anwar Ibrahim dimarah.

Puji Batik Indonesia cantik dan murah kena marah, dikatakan tidak nasionalis tapi beribu-ribu manusia dari Malaysia membanjri kota-kota Indonesia, ada ke Jakarta, Bandung, Jog Jakarta, Solo, Surabaya, Bali, Medan dan Batam, perginya tentu mencari barang dan berjoli. Tidak ada siapa yang marah, Pojok pun tidak marah.

Puji Batik, di tulis dalam pojok Awang Selamat, tapi yang pergi berjoli dan berhibur dengan alasan barang Indonesia baik dan murah jika dibandingkan dengan Malaysia tidak ditulis dalam pojok sedangkan ramai pemimpin politik bertali arus setiap hari dan minggu ke Indonesia untuk mencari. Mencari apa itu?.

Kepada pengusaha batik Kelantan jangan cepat melatah, sekiranya ada orang berkata pengeluaran kita kurang bermutu kita kena usahakan lebih lagi supaya mutu pengeluaran batik kita disanjung diseluruh dunia, kita kena faham ayat 'beselora' dengan ayat untuk menghancurkan periuk nasi kita. Tidak mungkin sebagai seorang pemimpin yang berjiwa besar berusaha untuk memusnahkan satu product yang boleh membela ramai rakyat mendapat peluang pekerjaan.

Usaha Tok Guru Nik Aziz untuk terus mempertahankan pengeluaran batik Kelantan dan supaya terus maju hendaklah disokong oleh rakyat Kelantan, oleh itu setiap orang rakyat Kelantan hendaklah mempunyai sekurang-kurangnya 7 helai batik untuk dipakai. Kelantan sudah tersohor dengan kehalusan seni batik. Maju Kelantan majulah batik.

Mana lebih cantik antara Batik Kelantan dengan gadis Indonesia?. Apabila Anwar Ibrahim puji batik Indonesia cantik tak boleh tapi ramai orang Malaysia ke Indonesia puji Gadis Indonesia cantik tidak mengapa. Apa hal ni 'Pojok".




1 comment:

qlatekito said...

kenapalah saudara sabri ni semacam ingin membela Anwar Ibrahim..

anwar jelas kata batik malaysia x de kualiti di hadapan perserta seminar puak islam liberal..apa motif anwar cakap macam tu...
Kalau benar dia marah kat BN atau UMNO kenapa harus diperlekeh indusstri batik malaysia sebgitu rupa....