Sunday, November 14, 2010

Stardom.

orang tua berkopiah hijau (dalam gambar) meramalkan pru 13 nanti kerajan BN jatuh.


Di Kelantan Tok Guru Nik Aziz, Menteri Besar adalah STARDOM kepada rakyat Kelantan sejak 20tahun dulu. Kepimpinanya tidak dipertikaikan oleh rakyat kecuali pemimpin UMNO yang sudah bangkrap pengaruhnya di Kelantan. Justeru kegagalan UMNO Kelantan melahirkan seorang yang bertaraf Stardom memayahkan UMNO merampas Kelanatan dari tangan PAS.

Apa yang ada pada UMNO Kelantan hanya pemimpin UMNO Bahagian yang tersohor dikalangan ahli-ahli UMNO didalam Bahagiannya saja, itu pun tidak semua kerana sikap berpuak-puak yang sentiasa dicipta sendiri.

Tun Mahathir sampai menangis meminta supaya amalan berpuak-puak dikalangan ahli-ahli UMNO dihentikan. Dato' Sri Mohd Najib pula didalam ucapan pengulungan semasa Perhimpunan Agong UMNO baru-baru ini mengulangi lagi supaya ditiap Bahagian para pemimpinnya diminta berkerja secara berpasukan. Apakah Ketua-Ketua UMNO Bahagian bersedia mengamalkan sikap gantleman sepertimana yang diminta oleh Dato' Sri Najib itu, kalau ada pun hanya beberapa Bahagian saja yang Ketuanya telus dalam pentadbiran.

Ini kerana jawatan Ketua Bahagian dijadikan pesaka untuk mengaut harta kekayaan, soal perjuangan diletak dibawah tapak kaki maka jadilah UMNO sebuah parti yang dimiliki oleh orang-orang yang dulunya tidak mewah tapi kini sudah kaya raya, bukan kerana pandai berniaga tapi kerana mengunakan kuasa untuk mencari kekayaan diri.

Kebanyakan Ketua UMNO Bahagian sekurang-kurangnya ada lesen kontarktor kelas A, kalau tidak ada yang memiliki sendiri pun mereka pakai lesen kroni untuk mendapat projek secara runding terus ataupun secara pilihan terhad. Adalah mungkin badjet pembangunan yang diumumkan oleh Kerajaan telah sudah dikenal pasti siapa pemiliknya. Proses tender adalah bagi menghalalkan cara untuk memberi projek tersebut kepada orang-orang tertentu.

Dasar-dasar yang tidak menguntungkan menteri diubah sesuka hati, mengikut kemahuan menteri yang berkenaan. Sebagai contoh apa yang berlaku di Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang mana menteri dan setiausaha sulit kanan nampaknya seperti berpakat melayan seseoarng untuk tidak mahu membantu.

Sebagai pemimpin politik dan kerajaan, seseorang itu hendaklah melahirkan sifat STARDOM supaya ianya disukai dan digilai oleh rakyat dan apabila aura Stardom terdapat pada dirinya sudah semesti beliau dan parti pimpinan akan menjadi kegilaan rakyat untuk menyokongnya.

Oleh kerana buat masa ini UMNO dan pemimpinnya tidak ada sifat STARDOM, maka kata-kata seorang tua di Pengkalan Haram di Chow Kit Road, depan masjid pakistan petang tadi bahawa mengikut sejarah politik dunia sudah sampai masanya PUTRAJAYA akan bertukar kerajaan. Ini dibuktikan dengan kejatuhan beberapa negeri dalam piliharaya umum ke 12 lalu.

Yang mana selain negeri Kelantan yang mempunyai pemimpin yang mempunyai sifat STARDOM, Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan telah berada ditangan Pakatan Rakyat dan cula-cula telah nampak beberapa negeri lain akan juga dijatuhkan dengan kuasa rakyat yang sudah muak dengan sikap pemimpin UMNO dinegeri tersebut.

Manakala 42 kerusi Parliman yang mejoritinya orang melayu tapi tidak diletakkan calun melayu oleh UMNO belum tentu nasibnya dalam PRU 13 nanti dan kemenangan BN di kawasan tersebut akan dinafikan setelah PERKASA mendaftarkan ahli-ahlinya menjadi calun bebas kelak.

Dato' Sri Najib sebagai Perdana Menteri tahu bila masa yang sesuai untuk membolehkan Pakatan Rakyat menerajui PUTRAJAYA setelah beliau umumkan tarikh pilihanraya umum ke 13 nanti.

No comments: