Wednesday, September 7, 2011

UMNO Bunut Payung 'hancur'.

hanya yang tak cukup umur saja yang sokong fatmi.


Hari ini dapat berita dari Kota Bharu yang menceritakan perlantikan Pengarah Pilihanraya UMNO bagi DUN Bunut Payung. Rakan Ambo yang dikenali dengan nama pak Ngah telah digugurkan sebagai Pengarah DUN Bunut Payung. Kenapa?

Pak Ngah, dulunya telah diberi kepercayaan untuk mentadbir UMNO DUN Bunut Payung kerana banyak pengalaman sebagai bekas Pegawai Kerajaan dan pernah berkhidmat di Negeri Kelantan. Beliau ada 'class' dan banyak teman-teman di Kelantan, beliau adalah seorang yang cerdik dan pandai berkawan.

Tapi minggu lalu beliau telah disingkir dan dilucutkan jawatan sebagai Pengarah Pilihanraya DUN Bunut Payung oleh Fatmi Che Salleh selaku Ketua UMNO Bahagoian Kota Bharu. Apa motif sebenarnya kerana Pak Nagh tidak membawa bencana kepada UMNO, sehingga kini Pak Ngah setia bersama UMNO, besuk belum tahu.

Desas desus mengatakan, Pak Nagh dipecat kerana kehebatan beliau menjalankan tugas di DUN Bunut Payung yang membawa keberkesanan kepada rakyat Bunut Payung yang telah beralih angin untuk menyokong BN pada PRU 13. Sejak Pak Ngah jadi orang kuat UMNO Bunut Payung kedudukan YB. Dato' Takiyuddin ada goyang sedikit kerana Pak Ngah pandai menyalurkan 'hasutan' supaya kewibawaan Takiyuddin dipersoalkan oleh rakyat.

Biasalah dalam UMNO kalau ada orang yang cerdik dan pandai selalu dipacung, nak hidup dalam UMNO jangan jadi orang pandai dan cerdik. Itulah nasib yang diterima oleh Pak Ngah.

Sebagai bekas Pegawai di Jabatan Keselamatan Negeri., Pak Ngah ataupun nama asalnya Nazri tahu keadeh dan cara untuk melemahkan orang bagi menyokong individu tertentu, itulah cara yang beliau tanamkan kepada rakyat Bunut Payung supaya tidak menyokong YB. Takiyuddin.

Hari ini YB. Takiyuddin telah di selamatkan oleh Fatmi Che Salleh dengan menyingkirkan Pak Ngah sebagai Pengarah Pilihanraya DUN Bunut Payung dengan melantik Hanafi yang terang-terang dari dulu lagi ditolak oleh pengundi dalam DUN Bunut Payung. Ertinya pada PRU 13 nanti UMNO akan kalah sebelum bertanding.

Usaha Shikh Rozi seorang usahawan yang kaya yang juga Bendahari UMNO Bahagian Bunut Payung yang juga anak tempatan Bunut Payung yang bercita-cita untuk melihat UMNO menang di DUN Bunut Payung akan tinggal impian kerana belum pun bermula hari penamaan calun, UMNO di Bunut Payung akan berpecah kepada 4 kumpulan.

Satu kumpulan yang inginkan Fatmi Salleh menjadi calun. Ada kumpulan yang menyokong Dato' Shahril Zahari yang juga disisihkan oleh Fatmi Che Salleh, Kini orang-orang yang bersama Pak Ngah akan membalas dendam kerana Pak Nagh dimalukan oleh Fatmi Che salleh dan yang terbaru ada usaha membawa Dato' Azmi (sepupu Dato' Najib) menjadi calun payung terjun.

Nampaknya siapa saja yang dipilih oleh UMNO untuk bertanding di DUN Bunut Payung bolehlah bercita-cita pakai kereta besar dan bina rumah baru dengan tak payah menabur wang peruntukan pilihanraya kerana kalah sudah dalam tangan, simpan duit itu untuk digunakan selepas pilihanraya.

Kalau Fatmi Salleh nak jadi calun pun bukan kerana nak menang tapi nak menambahkan lagi kekayaan yang ada, lainlah sekiranya sahabat Ambo Shikh dipilih jadi calun, beliau rela habiskan wang untuk mencapai kemenangan kerana beliau adalah seorang pejuang dan bukan cari makan dengan parti.

Rosmadi sudah tidak berminat untuk mengali lubang bagi mengambus dirinya sendiri.

No comments: