Friday, March 26, 2010

Kemelut Istana Kelantan

Dewan Undangan Negeri Tak Payah Bersidang

'cadangan wakil rakyat yang bodoh'

Apabila 'Kemelut Istana Kelantan' bermula, banyak berpendapat supaya Majlis Perajaan Negeri membuat keputusan sama ada Pemangku Raja masih lagi berkuasa ataupun tidak, kerana Perlantikan Pemangku Raja dilantik oleh Majlis Perajaan Negeri setelah KDYMM Tuanku berangkat ke Singapura kerana lanjutan rawatan.

Balaci-balaci tidak mahu melaksanakan titah KDYMM Tuanku supaya perkhidmatan Pemangku Raja ditamatkan setelah KDYMM telah kembali dan berada dalam negeri, alasannya Tuanku masih belum boleh menjalankan tugas kerana kesihatan Tuanku tidak pulih sepenohnya dalam erti kata Tuanku tidak pulih seperti sedia kala.

Walapun KDYMM telah boleh bercakap, mendengar dan melihat serta boleh membuat keputusan sendiri mengikut apa yang disahkan oleh doktor pakar yang merawat KDYMM Tuanku di Hospital Singapura secara berterusan, tapi masih ada pihak yang mempertikaikan. Kerajaan negeri pula menafikan hak Tuanku untuk mendapat seorang Setiausaha Sulit sebagai pengantaraan bagi menyampikan titah Tuanku kepada Kerajaan dan rakyat.

Lantas KDYMM Tuanku telah melantik Setiausaha Sulit peribadi Tuanku iaitu Wan Hashim Wan Daud untuk menyampaikan titih kepada Kerajaan Negeri yang dipimpin oleh seorang Tok Guru. Malangnya Tok Guru tidak iktiraf orang yang bernama Wan Hashim sebagai Setiausaha Sulit KDYMM Tuanku, Tok Guru memberi punggong terhadap titah Tuanku.

Kemuncak kepada kemelut itu, KDYMM Tuanku memanggil Pengerusi Majlis Perajaan Negeri untuk menghadap pada 24hb. Mac jam 4.00 petang di Istana Mahkota bersama Setiauasah Tuanku dan beberapa orang lagi, orang kepercayaan Tuanku yang mana Tuankutelah menitah supaya YTM Tengku Muhammad Faris Petra digugurkan sebagai Pemangku Raja dan digantikan dengan YM Tengku Abdul Aziz bin Tengku Hamzah berkuat kuasa serta merta.

Pada semalam Wan Hashim atas sifatnya sebagai Setiauasah Sulit Sultan Kelantan telah membuat kenyataan akhbar bahawa diatas titah perintah KDYMM Sultan Ismail Petra telah melantik YM Tengku Abdul Aziz bin Tengku Hamzah sebagai Pemangku Raja yang berkuat kuasa serta merta dan mengikut fahaman YM Tengku Abdul Aziz bahawa pengistiharan itu tidak perlu dibawa kedalam mesyuarat Majlis Perajaan Negeri kerana KDYMM Tunaku telah boleh bertitah dengan sendirinya.

Sekali lagi balaci-balaci mempertikaikan kesahihan pengumuman itu, ada yang mengatakan keguguran jawatan Pemangku Raja akan terlaksana setelah 2/3 ahli Majlis Perajaan Negeri membuat keputusan, itu adalah pentafsiran perlemabgaan yang difahami oleh mereka. Tengku Abdul Aziz bin Tengku Hamzah ada Pengerusi Majlis Perajaan Negeri dan Asrei adalah Setiausaha, mereka perlu duduk dan berbincang dan bagi menghormati kepada Pengerusi, Setiausaha hendaklah berusaha dengan setianya datang berjumpa dengan pengerusi sesuai dengan jawatan sebagai orang yang Setia dan Usaha.

Menafikan hak Pengerusi secara terbuka melalui media dalam kapasti jawatan yang dipegan bukan kerana dipilih tapi kerana pos jawatan dalam kerajaan itu dinamakan kerja 'tolol'. Hari ini Setiauasah Majlis Perajaan Negeri sepatutnya bersama-sama Pengerusi duduk bersama bagi mencari resolusi bagaimana untuk menyelesaikan krisis anak beranak supaya tidak berlarutan.

Kita semua rakyat sayang kepada keluarga D' raja kita, Kita amat sayang kepada KDYMM Tuanku Al-Sultan, Kita amat sayang kepada DYMM Raja Perempuan Kelantan, Kita amat sayang kepada YTM Tengku Mahkota Kelantan, Kita amat sayang kepada YM Tengku bendahara Kelantan, Kita amat sayang kepada YM Tengku Temenggong Kelantan dan Kita amat mengasihani kapada YM Tengku Aishah Amalin puteri bongsu.

Tapi kenapa ada dikalangan balaci-balaci pada dulunya sayang kepada semua tapi kini telah berbelah bagi. Mesti dan tentunya ada agenda peribadi yang balaci-balaci itu sakit hati.

Apabila kita bercakap dan menulis, kembalilah kepada perlembagaan dan biarlah Majlis Perajaan membuat keputusan, saya berharap kepada semua selepas Majlis Perajaan Negeri bersidang dan membuat keputusan hari ini, semua rakyat hendaklah akur dan patuh, jangan nanti masih ada bunyi-bunyi sumbang yang tidak suka mlihat keluarga D'raja kelantan kembali aman. Siapa pemangku raja yang itulah hendak diakui dan Sultan akan tetap SULTAN ISMAIL PETRA, jangan ada tangan-tangan ghaib yang cuba hendak merampas kuasa bersandarkan demokerasi melalui Dewan Undangan Negeri.

No comments: