Monday, March 15, 2010

Politik dah jadi satu tanggongjawab untuk diri saya.


hari ini genap 56tahun, hidup ku.
15hb. Mac 1954 - 15hb. Mac 2010.
Hari Isnin, jam 8.55 pagi.
Tahap kesihatan ku hari ini tidak seperti pada 15hb. Mac 1954 dulu, jam 8.55pagi. dimana pada waktu itu aku dikatakan subur dan aktif tapi dalam keadaan tak tahu apa-apa. Hari ini pada 15hb, Mac 2010, fizikal dan kesihatan ku banyak berubah, sejak pulang dari Mekkah pada 18hb. Disember 2009 tahu lalu tahap kesihatan agak kurang menceriakan hasil daripada lepahan daging paha dan betis.

Jam 8.55 pagi seperti hari ini, hari Isnin bertarikh 15hb. Mac. hanya tahun yang berbedza aku bermula dengan meneroka alam dunia, dari zaman tidak bersekolah kezaman bersekolah pada tahun 1961 dan aktif dalam kegiatan sukan seperti lari jarak dekat 100 dan 200 meter yang selalu dapat no 1 apabila ada sukan disekolah. pemain bolasepak pasukan sekolah dan mewakili MSSK jahajan Kota Bharu II ., pernah mewakili pasukan hoki MSSK Negeri Kelantan dibawah bimbingan jurulatih Mr. Jacob.

Sehinggalah tamat persekolah yang kurang cemerlang kerana banyak waktu dan masa ditumpukan kepada kegaiatan sukan sehingga lupa kepada pentingnya pelajaran. Bergiat cergas dalam NGO melalui Pertubuhan Kelab-Kelab Belia Malaysia (MAYC) dibawah kepimpinan Tan Sri Sanusi Junid Bekas Setiausaha Agong UMNO Malaysia, ABIM dibawah kepimpinan Dato' Seri Anuar Ibrahim Bekas Timbalan Presiden UMNO Malaysia, Persatuan Penulis-Penulis Kelantan (PPK) dibawah teraju Tan Sri Husein Ahmad Bekas Ketua Penerangan UMNO Malaysia.

Pernah dipilih sebagai pelakun drama terbaik dikalangan peserta kursus drama anjuran Kementerian Belia dan Sukan yang mana sijil penghargaan dan hadiah disampaikan oleh Dato' Mokhtar Hashim Bekas Menteri Beliau dan Sukan. Menjadi Pengarah Drama Pentas mewakili negeri Kelantan dalam pertandingan drama pentas diperingkat kebangsaan hanya mendapat tempat kedua dikalahkan oleh Dato' Johan Jaafar.

Bergiat cergas dalam politik. Pernah mewakili UMNO/BN dalam pilihanraya 1995, Calun BN Dewan Undangan Negeri DUN Kadok tapi kalah kepada calun PAS. Sejak tamat persekolahan mula bergiat cergas dalam kepartian dan terlibat secara langsung dalam tunjuk perasaan menyokong Dato' Mohd Nasir (allahyarham), Bekas Menteri Besar Kelantan sehingga berlaku 'MAGERAN' di Kelantan.

Lama berkhidmat di pejabat UMNO Negeri Kelantan dibawah kepimpinan YBM Tengku Razaleigh Hamzah dimana Dato' Haji Mohamed Haji Ali (allahyarham) menjadi Setiausaha Perhubungan Negeri Kelantan. Juga menjadi Setiausaha Kerja Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kelantan dibawah 3 orang Ketua, iaitu dizaman Tan Sri Husein Ahmad menjadi Ketua Pemuda UMNO Negeri, dizaman Dato' Haji Hassan Ismail (allahyarham) dan dizaman Dato' Hassan Harun.

Itulah serba sedikit sejarah hidup setelah berada didunia ini selama 56 tahun genap hari ini,bermula jam 8.55 pagi pada 15hb. Mac 1954 hingga jam 8.55 pagi pada 15hb. Mac 2010 hari Isnin bersempena persidangan Parliman Malaysia.

Buku kisah hidup akan saya terbitkan setelah mendapat wang hasil daripada kemenangan dalam kes syarikat saya saman MARA Holding Sdn. Bhd kerana pecah kontrek sebanyak RM40 juta.(berapa dapat belum diputuskan lagi) Kini dan sekarang tak ada apa-apa lagi, menjadi penganggur terhormat. Kenalan dan kawan yang sudah menjadi menteri sudah tidak boleh dihubungi lagi kerana mereka sibuk. Sibuk?

Kini saya sudah terbuang tapi masih terbilang. Tidak kenal erti penat untuk berpolitik.

No comments: