Saturday, April 4, 2009

MCA mahu TPM dilantik orang Cina.

PAS dan PKR setujukah jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia diberi kepada Cina? dan adakah Ahli Parlimen Melayu daripada parti pembangkang akan sokong sekiranya Perdana Menteri Malaysia akan mengisi jawatan Timbalan Perdana Menteri daripada orang Cina.

Inilah isu baru yang dicetukan oleh Timbalan Setiausaha Agong MCA, Loke Yuen Yow serentak dengan perlantikan Dato' Seri Mohd. Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia kelmarin. Dan dalam suasana pilihanraya kecil dimana BN perlu untuk menang bagi memberi hadiah pertama kepada Dato' Najib, tiba-tiba MCA mengasak supaya jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia dilantik dikalangan orang Cina.

MCA tentu faham, tanpa sokongan orang Cina dan India di Perlimen Bukit Gantang dan DUN Selambau agak susah BN akan menang, dan cadangan serta gesaan Loke Yuen Yow itu seakan-akan bermain politik dengan Dato' Najib, cuba untuk meremaskan usaha Dato' Najib bagi membentuk sebuah kerajaan rakyat.

MCA dah besar kepala, kerana hakikatnya apabila orang Cina tidak mengundi BN dalam pilihanraya maka undi BN akan merosot dan menyebabkan kerusi yang tempatnya orang Cina ramai pengundi, BN akan kalah, maka MCA buat tuntutan ugutan kepada Dato' Najib dan semacam memberi signal sekiranya Dato' Najib tidak tunai permintaam MCA itu maka dalam pilihanraya ke 13. MCA tidak bekerja untuk BN.

Esok mungkin MIC pula buat desakan dan ugutan yang sama, mahu jawatan Timbalan Perdana Menteri diberi kepada orang India, kerana orang india juga turut menyokong untuk memerdekakan tanah melayu daripada dijajah oleh British.

Orang macam Loke inilah yang ingin melemahkan kepimpinan Dato' Najib, yang cuba mencari punca supaya Dato' Najib tidak popular dikalangan pengundi cina, apakah niat sebenar Loke diwaktu ini, diwaktu BN mahu mencari kemenangan dalam pilihanraya kecil itu. diwaktu Dato' Najib baru mahu memulakan langkah, tiba tiba Loke membawa isu sentimen perkauman.

Kita tunggu komen daripada pemimpin politik melayu, sama ada daripada UMNO. PAS ataupun Keadilan, apakah mereka itu bersetuju dengan desakan dan ugutan Loke itu? kepada diri saya, kenyataan Loke Yuen Yow itu tidak sesuai dan diharap tidak menjadi kenyataan selagi BN menjadi kerajaan.

Tapi tentunya ada dikalangan orang UMNO yang akan menyokong tuntutan Loke itu, kerana apabila Dato' Najib ada masaalah, mereka YANG TIDAK BERKENAN dengan Dato' Najib menjadi Perdana Menteri akan suka, dan dengan harapan Dato' Najib akan tersungkur jatuh dengan cepat.

Dato' Seri Najib, berhati-hatilah kepada penyokong yang ghairah itu (betul Dato', betul Dato', Yes Sir- Yes Sir), kerana kata bidalan, kerana penyokong yang beginilah dimaksudkan penyokong yang membawa rebah.

No comments: