Monday, February 8, 2010

mencari MB baru di Kelantan.

Perebutan 'kuasa' secara dingin memang berlaku dalam PAS Kelantan terutamanya siapa bakal penganti kepada Nik Aziz nanti. Tentunya satu hari Nik Aziz akan meninggalkan jawatan Menteri Besar yang beliau sangat sayang itu, yang dipeluknya lebih erat daripada peluk bini.
Peluang sudah ada, UMNO tunggu apa lagi?.

diatas akhmal, tanah merah dan ini abdullah yassin, rantau panjang
Daripada 14 Bahagian UMNO Negeri Kelantan, 2 Bahagian dimenangi oleh BN iaitu Parlimen Jeli (Dato' Mustapha Mohamed) dan Gua Musang (Tengku Razaleigh Hamzah) manakala 2 Bahagian iaitu Bahagian Rantau Panjang dan Bahagian Tanah Merah masih kucar kacir yang belum dapat diselesaikan ekoran pemilihan UMNO Bahagian lalu. Sekiranya pucuk pimpinan tidak berusaha secara sungguh-sungguh nescaya ianya tidak akan selesai sehingga PRU 13 nanti.

Nampaknya sehingga hari ini Abdullah Mat Yassin (Rantau Panjang) dan Akhmal (Tanah Merah) masih belum mampu menyelesaikan kemelut didalam Bahagian, ini kerana penentang mereka di Bahagian masih tidak boleh duduk semeja. Dalam hal ini nampaknya kedua-dua pihak tidak meletakkan keutamaan kepada perjuangan parti.

Pucuk pimpinan parti, sama ada diperingkat negeri atau pun pusat hendaklah memberi tumpuan yang lebih sedikit di Bahagian tersebut kerana kerusi perlimen Rantau Panjang dan Tanah Merah ada peluang untuk rakyat hadiah kepada UBN dalam pilihanraya akan datang bagi membalas budi Dato' Najib yang telah memberi perhatian kepada negeri Kelantan apabila ramai pemimpin UMNO Kelantan diberi tempat didalam jemaah menteri dan agensi kerajaan.

Dato' Najib kena percaya bahawa rakyat Kelantan sekarang ini sebilangan besar sudah mahu memberi kemenagan kepada UBN untuk kersui Parlimen, kerana rakyat Kelantan sedar bahawa Kerajaan perlu mejoriti 2/3 dalam parlimen untuk memperkuatkan kuasa terutama bagi mempastikan kedudukan kerajaan BN tidak tergugat. Tapi Dato' Najib mesti tunaikan kata-katanya bahawa calun untuk pilihanraya nanti tidak semestinya hanya orang yang ditunjuk oleh Ketua Bahagian tapi calun hendaklah dipilih dikalangan ahli UMNO yang boleh diterima oleh pengundi dan rakyat.

Rakyat juga sedang meneliti siapakah UMNO akan tonjolkan sebagai Menteri Besar apabila rakyat memberi kepercayaan kepada UBN nanti, kerana rakyat takut apabila seorang menteri besar yang dilantik nanti bukan untuk membela rakyat tapi asyik dok intai peluang untuk menambah kekayaan diri dan anak beranak kerana rakyat tahu negeri Kelantan sebenarnya kaya dengan hasil bumi. Hanya Kerajaan PAS saja yang kurang arif untuk memajukannya.

Oleh itu rakyat belum bersedia untuk menyerahkan negeri Kelantan kepada BN kerana rakyat belum nampak kelayakan dikalangan pemimpin UMNO Kelantan untuk dinobat sebagai ketua Kerajaan Kelantan sekarang. Oleh itu UMNO hendaklah secara sulit memberi peluang kepada salah seorang yang difikir layak untuk diberi tanggongjawab mengatur gerakkerja supaya rakyat menyukainya dan menumbangkan PAS. Orangnya ada, yang perlu diberi tugas dan amanah supaya dilaksanakan dalam masa yang masih ada waktu.

Sekarang adalah masa yang sesuai UMNO Kelantan diubah supaya didepan tidak akan rebah lagi. PAS kuat kerana pengikutnya ada semangat perjuangan yang tinggi, rendah diri, baik hati dan mesra, tidak ego.lihat betapa bermurah hati dan baiknya PAS, kerusi Parlimen Pasir Mas diberi untuk Dato' Ibrahim Ali bertanding dan menang.

Apakah UMNO mampu melakukannya?.

No comments: