Saturday, February 6, 2010

27tahun dipenjara.

kita bagaimana?

27tahun hidup didalam penjara dan usianya kini 92tahun tapi masih kelihatan sihat walaupun sudah bercuti dalam perjuangan. itulah Nelson Mendela, seorang pejuang kulit hitam yang berjaya. Semalam beliau merainkan genapnya 20tahun beliau dibebaskan dari kurungan penjara yang kejam, bukan merainkan sambutan hari jadi 'happy birthday' yang menjadi kegilaan ramai orang kaya Islam sekarang ini.

Semasa usia muda beliau tidak meghabiskan masa untuk berpoya-poya tapi darah perjuangan telah mengalir dalam diri untuk untuk melihat rakyat hidup tanpa penindasan dan kerana keberanian itulah maka sejak usianya 45tahun beliau telah disimpan dipenjara dipulau 'ROBBEN' Cape Town selama 27tahun.

Dinegara kita ada juga manusia yang dipenjara lebih dari 27tahun, bahkan ada yang dipenjara seumor hidup dan ada yang dijatuhkan hukuman mati. Tapi kesalahan mereka yang dipenjara itu adalah kesalahan yang 'BODOH' yang tidak menguntungkan bangsa dan negara, kesalahan kerana melakukan kejahatan, kesalahan kerana membunuh, merompak, menyamun, merogol menipu, rasuah. Hanya ada barangkali disumbat kepenjara kerana terpaksa supaya tidak menganggu ketenteraman negara, itu pun bukan kerana perjuangan sangat.

Tapi kita akan terasa amat malang sekiranya hukuman yang dijatuhkan kepada seseorang itu bukan berlandaskan kepada keadilan sebenar, seperti apa yang ditanggong oleh Nelson Mendala selama 27tahun. Kita juga tidak mahu berlaku kerana hendak memenjarakan seseorang itu maka dibuat pendakwaan untuk ditunjukkan bahawa negara mengamalkan demokerasi tapi hakikatnya tudahan yang dibuat itu adalah sendiwara purba seperti cerita hindustan. Dan kita akan merasa bangga sekiranya keadilan dapat ditegakkan dengan menjatuhkan hukuman yang berat kepada pelaku kesalahan sebenar tanpa konspirasi.

Dalam politik dinegara kita ini adalah diharapkan tidak ada orang yang akan menerima nasib yang sama seperti apa yang dilalui Nelson Mendala itu, kerana berada dalam penjara usahkan selama 20tahun masuk 2 hari pun dah nak jadi binggong. itulah cerita seorang sahabat kepada saya yang pernah masuk penjara kerana tuduhan 'membunuh'.

No comments: