Tuesday, February 9, 2010

'kongsi kuasa'

Tok Guru Dato' Nik Aziz dan Tok Guru Dato' Haji Hadi Awang, kedua-duanya adalah pemilik PAS telah bersuara untuk bersedia berbaik-baik dengan UMNO dalam hal kepentingan Agama dan Bangsa. Dalam isu ini ada yang setuju dan ada yang pertikai keikhlasan PAS kerana sebelum daripada ini isu kerajaan perpaduan telah ditolak oleh Tok Guru Dato' Nik Aziz secara terbuka walaupun cadangan itu datangnya dari Presiden dan Timbalan Presiden PAS.

Dalam politik kepartian, ada ikhlas kah?

Tentunya beralas, kerana dalam pertarungan politik semua pihak mahu menang dan mahu mendapat hasilnya. Sekiranya kejujuran seseorang pemimpin parti itu diletak samarata dengan pahala, adalah teramat mudah untuk mendapat persetujuan dan membentuk kerjasama yang erat. dalam politik biasanya apabila negara dan kuasa sudah hampir hancur barulah ada usaha yang gigih untuk mencari perdamaian.

Saya tertarik dengan ulasan Tan Sri Husein Ahmad, bekas Ketua Penerangan UMNO Malaysia dalam utusan malaysia hari ini apabila Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang berkata bahawa orang melayu tidak perlu kepada UMNO. Tan Sri Husein berkata " dulu penjajah membawa masuk rakyat dari pelbagai negara yang mendedahkan masyarakat setempat dengan budaya asing yang tidak seiring dengan tuntutan agama.

Apabila orang melayu lupa kepada matlamat perjuangan dan khayal dengan kemewahan dan ada pembelot maka negara mudah dijajah. Mujurlah akhirnya ujud UMNO yang melahirkan semula bangsa dan ketuanan melayu yang musnah gara-gara dasar penjajah. Oleh itu melayu kuat hari ini kerana adanya UMNO, kenyataan Guan Eng itu sebagai propaganda murah yang mahu mencetuskan kebencian orang melayu terhadap UMNO.

Yang peliknya sekarang ini orang Cina dan India bermaharajalela menuntut bermacam-macam dan melahirkan rasa tidak puas hati kepada pemerintah. sepatutnya orang melayulah melahirkan rasa tidak puas hati kerana hak mereka diberi kepada bangsa lain.

Apa yang berlaku hari ini apabila Nasir Safar, bekas pegawai khas kepada YAB Perdana Menteri Malaysia bercakap pasal bangsa lain tak boleh tapi apabila orang Cina dan India mempertikailan hak keistimewaan melayu, Dasar Ekonomi Baru, boleh. Orang Cina dan India sangat sensitif apabila ada orang bercakap soal keturunan mereka tapi, orang Cina dan India maki melayu pun boleh. Tak jadi hal.

Itulah kehebatan orang melayu untuk mempertahankan kedamaian dan keharmonian, kerana orang melayu tidak gila kuasa dan bersedia berkongsi kuasa dengan bangsa lain dalam negara ini, itulah hikmah disebalik 1Malaysia. atau melayu?.

No comments: