Thursday, March 12, 2009

terlepas atau dibebas

Jam 12.15 tengahari. (11hb. Mac, 2009) tepat, saya menjejak kaki dirumah kembalinya dari menunaikan sunat umrah ditanah suci mekkah. Dari Jeddah singgah di Kota Bharu untuk dua malam bertemu dengan sahabat sabahat dan keluarga terdekat. Dan tentunya berita politik tidak sunyi dilapurkan kepada saya.

Beberapa orang pemimpin UMNO Bahagian Keterah telah dijemput ke Ibu Pejabat UMNO Malaysia bagi mengesahkan lapuran berlakunya pelanggaran Etika semasa pemilihan peringat pegawai di dalam Bahagian Ketereh.

Kesalahan tersebut tidak menjadi rahsia lagi, perjumpaan dan acara kempen memang berlaku, hanya apakah kesalahan itu perlu mendapat hukuman ataupun tidak terserahlah kepada Badan Lembaga Displin Parti, disinilah terletaknya nasib kepada mereka yang curang kepada parti, mereka itu seperti ketam dan adakah ketam mampu dipanggil pemimpin.

Wajah -wajah pemimpin yang dipanggil oleh Lembaga Displin adalah orang lama dalam politik Ketereh, orang yang beria-ia untuk menjatuhkan saya dalam arena politik Ketereh, orang yang tentunya mengharapkan tempat untuk diangkat sebagai pewaris kepada UMNO Ketereh, orang idealnya sudah beku.

Kenapa saya katakan idealnya sudah beku, kerana mereka bukan memikirkan tentang untuk penyatuan ahli parti, tapi mereka gunakan ahli parti untuk menyingkirkan orang yang nampak berpontisi untuk diberi tempat, baguslah kiranya mereka itu dapat hukuman dan sekiranya mereka terlepas, mereka hendaklah melipatgandakan usaha bagi memperkuatkan parti dan berazam untuk memenangkan parti dalam pilihanraya yang yang datang kesemua kerusi tidak kira siapa yang dipilih jadi calun.

Begitu juga dengan pembahagian projek, kenapa ada dengki, biarlah orang yang mahir tentang projek diberi keutamaan, yang nak cari makan tu bolehlah tumpang sekaki jangan dok berdengki, G7 dah nampak tidak sehaluan, masing masing mencari celah kalau boleh ngap!.

Aduhai.......politik UMNO semakin pelek, banyak orang nak cari makan dengan cara nak berjuang.

No comments: