Wednesday, April 21, 2010

Najib di Hulu Selangor esok?

Pengundi UMNO dan pemimpin UMNO Selangor menarik nafas lega apabila Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri Malaysia sudah selamat pulang ketanah air dari Tokyo jam 5,15 pagi tadi. Ramai yang tunggu untuk mengucapkan selamat pulang kepada Dato' Seri Najib dan Datin Seri Rosmah, walau pun terpaksa mengekang mata kerana ketibaan Perdana Menteri diawal subuh.

Saya pun mungkin salah seorang daripada mereka dan bersama Datuk Ali Rastam akan menunggu kepulangan YAB Perdana Menteri, kerana kerja mengambil dan menghantar para pemimpin negara sudah menjadi tebiat semula jadi kepada saya sejak muda lagi. Tapi saya tidak dapat bersama pada pagi tadi kerana pertamanya saya kurang sihat dan kedua kerana saya tidak dimaklumkan oleh orang keliling Dato' Najib jadual kepulangannya pada pagi ini. Kebiasaannya saya sentiasa menerima sms untuk dimaklumkan pemergiaan dan kepulangan YAB Dato' Seri Najib sewaktu beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri dulu.

Masa menjadi Timbalan Perdana Menteri lain sikit, kini dah jadi Perdana Menteri bukan Dato' Najib yang berubah sikap tapi para pegawainya kurang akrab kecuali Dato' Fatmi Salleh yang sentaiasa melayan sabahat lama Dato' Najib dan menolak sesautu permintaan dengan alasan yang menasabah dan boleh diterima.

Pilihanraya kecil di Hulu Selangor sedang menanti kelibat Perdana Menteri kerana sehingga kini Dato' Najib belum bersuara secara lebih terperinci apa yang akan dilaksanakan di Hulu Selangaor sekiranya BN menang kerusi tersebut. Dato' Noh Omar tentunya akan suka sekiranya YAB Perdana Menteri sendiri turun bertemu rakyat dan pengundi bagi menaikkan semangat jentera parti bekerja dalam tempuh 72jam yang akan datang bagi menentukan BN tawan Hulu Selangor.

Berjaya kah formula PKR dengan meletak calun bukan dari rakyat negeri Selangor di Selangor kerana Selangor bukan seperti Kelantan. Di Kelantan letak siapa saja calun dan tak kira dari negeri mana, mereka boleh menang kerana rakyat kelantan bukan fikir pasal wakil rakyat tapi lebih kepada simbol pegangan politik mereka. Sekiranya teori PKR ini berjaya di Hulu Selangor maka pilihanraya umum ke 13 nanti akan cairlah calun-calun BN yang malas dan ego.


No comments: