Thursday, July 3, 2008

Lapuran Anwar Kepada Polis, Siapa Pegawai Penyiasat?

Ekoran Laporan polis yang dibuat oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim terhadap penyalahguna kuasa oleh Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, Peguan Negara Tan Sri Gani Patail dan Pegawai Polis berpangkat SAC II Dato' Mohd Zain maka Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah membuat pengakuan yang BPR akan buka kertas penyiasatan dan nama nama yang disebut oleh DSAI akan disiasat mengikut prosedur biasa.

BPR akan siasat Ketua Polis Negara, siapa yang akan tangkap Ketua Polis Negara sekiranya ada bukti yang beliau menyalahguna kuasa semasa mengendali kes DSAI dulu dan siapa yang akan menjadi pegawai pendakwa sekiranya Peguam Negara juga didapati ada kes penyalahguna kuasa semasa mengendali kes tersebut.

Apa kata kalau saya cadangkan kepada BRP sebelum memulakan penyiasatan eloklah terlebih dahulu memikirkan siapakah yang perlu dilantik bagi menentukan proses penyiasatan, pendakwaan dan hakim yang akan membicarakan., tidak akan dipertikaikan. Mereka ini adalah orang yang paling sesuai untuk dilantik melaksanakan kerja yang berat ini.

  1. Pegawai Penyiasat - Dato' Seri Anwar Ibrahim
  2. Pendakwaraya - Karpal Singh
  3. Hakim - Ian Chin
Barulah rakyat akan menaruh kepercayaan kepada sistem yang ada hari ini, sebab sekiranya BPR melantik pegawainya maka ketelusan akan dipertikaikan apatah lagi diakhir penyiasatan nanti didapati lapuran DSAI kepada polis itu tidak ada pendakwaan yang dibuat oleh BPR.

Sekiranya DSAI diberi tugas dan tanggongjawab bagi menyiasat kes ini, bagaimana agaknya perasaan Musa Hassan dan Gani Patail. Bayangkanlah cara DSAI menyiasat dan bertanya soalan, kerana DSAI telah berpengalaman dengan asakan soal siasat yang dilakukan oleh polis semasa beliau ditahan dalam kes penyalahguna kuasa tahun 1989 dulu.

Orang ramai sekarang menunggu lapuran BRP hasil penyiasatan terhadap Musa Hassan dan Ghani Patail, apa keputusannya, adakah ada kes dan pendakwaan berlaku atau BPR akan serah kertas siasatan kepada Gani Patail untuk pendakwaraya menentukan sama ada mereka yang dilapurkan boleh didakwa ataupun tidak.

Satu lagi ujian terhadap kerajaan yang dipimpin oleh Pak Lah.

Bak kata Ayat Ayat CINTA, "api sudah mula membara"

No comments: