Tuesday, July 15, 2008

Cegah sebelum parah...!

Sekatan jalan raya ke Palimen kelmarin (14hb. Julai 2008) menyebabkan kesesakan lalulintas disekitar kuala lumpur, orang ramai marah terhadap pihak polis yang membuat sekatan jalan raya kerana mereka terperangkap hampir 2 jam untuk sampai ke distinasi yang dituju. Orang ramai yang terperangkap itu tidak tahu bahawa anggota polis yang dipaksa menjalankan tugas untuk membuat sekatan itu juga marah. Marah kerana buat kerja sia sia.

Pihak polis mendapat maklumat yang mengatakan bahawa akan berlaku perhimpuan rakyat di perlimen ekoran usul undi tidak percaya dari parti pakatan pembangkang telah mengambil langkah berjaga jaga supaya perkara yang tidak diingini tidak akan berlaku di sekitar bangunan parlimen malaysia.

Dan hasilnya tidak ada perhimpunan berlaku, kerana sememangnya tidak ada rakyat yang hendak berhimpun semata mata nak beri sokongan diatas usul undi tidak percaya yang di bawa oleh Datuk Seri Wan Azizah di parlimen yang sudah diagak usul itu akan di tolak oleh Tuan Spekar.

Walau bagaimana pun usaha pihak polis itu patut diberi pujian kerana mereka bertindak diatas maklumat dan juga persediaan bagi mencegah perkara yang tidak diingini berlaku,. mengambil pendekatan doctor iaitu orangramai di nasihatkan bagi mengelak seseorang itu kena penyakit maka hendaklah usaha pencegahan mesti dilakukan, seperti menjaga pemakanan dengan teratur dan senaman mengikut peraturan, yang harus di bedah kena bedah yang harus dipotong kena potong. Begitu juga dengan penyakit rasuah.

Tangkapan rasuah yang dibuat oleh BPR di jabatan Imigresan tidak akan menghapuskan penyakit rasuah melanda dijabatan tersebut, kerana sistem yang dibuat bagi urusan visa dijabatan itu tidak menjuruskan kearah memberhentikan penyalahgunaan kuasa. Formula yang dicadangkan oleh orang awam tidak diambil kira, kerana cadangan itu lebih telus dan adil.

Walau bagaimana pun usaha dan kerja keras pegawai BPR bagi membendong gejala rasuah di jabatan Imigresan boleh dianggap separuh berjaya, kerana setakat hari ini pemain utama dalam kes 'Calling Visa & Sambong Visa' belum didakwa, tangkapan dibuat hanya untuk disoal siasat, dan yang orang ramai tunggu nak tahu apa akan jadi akhirnya kes ini, puncanya dimana dan bila bermula, kerana sejak warga Bangladesh dibenarkan masuk berkerja, kelulusan khas jadi agenda utama, dan majikan terpaksa berhempas pulas untuk mendapat 'Calling Visa' yang juga di kenakan harga. Kenapa sebelum pada ini tidak ada berita penyalahgunaan kuasa, sedangkan beratus ribu orang menjadi mangsa. Saya kira Pak Lah tahu rahsianya?. Sebab itu BPR mula gomo', mula mula hak ada kuasa, orang tengah dan perancang utama lepas ni mungkin..... hak banyak kutip pitih buat harta berjuta juta. (*kutip pitih ialah punggut wang).

Bak kata Ayat Ayat CINTA, "hendak seribu daya".

No comments: