Wednesday, July 30, 2008

PM & KSN, mesti tahu cara dan faham !

Persidangan UMNO Cawangan diseluruh Malaysia telahpun bermula, suka duka mula mendakap perasaan dijiwa ahli ahli yang mahu menawarkan diri untuk menjadi pemimpin, mahu memberi khidmat kepada parti, untuk menyusun dan mengatur startegi, bagi menebus maruah parti yang telah kemarau kemenangan yang mutlak akibat kekalahan teruk dalam pilihanraya lalu.

Ahli UMNO diakar umbi telah mula memberi reaksi, ada yang mahu pemimpin di peringkat Cawangan hari ini ditukar ganti, begitu juga diperingkat Bahagian dan Kebangsaan. Yang pelik dan anihnya ada pemimpin walaupun tahu rakyat telah menolaknya dalam pilihanraya lalu masih lagi mahu bertahan dan mengekalkan jawatan dan akibatnya dalam pilihanraya yang akan datang pastinya terus kecundang. Kata berjuang untuk parti tidak untuk kepentingan diri, tapi perbuatannya jauh terpesong dari slogan yang selalu di war war kan.

Kalau betul pemimpin UMNO disemua peringkat jujur dan ada tanda kesedaran bahawa perjuangan lebih penting dari kepentingan diri, yang patut berundur, undurlah dan yang patut diberi tugas dan tanggongjawab harus kedepan dan mengambil tempat yang sewajarnya. itulah namanya muafakat membawa berkat.

Amalan muafakat dalam sesebuah organisasi terutamanya oraganisasi politik seperti UMNO yang menjadi teraju kerajaan akan terus kekal menjadi parti pemerintah dan payah bagi pembangkan untuk menumbangkannya dan keberkatan memerintah akan terus subur kerana pemimpin dan ahlinya tahu erti bersatu, bersetia dan berkhidmat.

Perdana Menteri mesti tahu cara, masa dan kaedah untuk mengunakan kuasanya, supaya rakyat faham peranan kerajaan untuk membangunkan negara dan memertabatkan ummah tidak disalah ertikan oleh rakyat jelata. Ketua Setiausaha Negara mesti faham akan kehendak kakitangan perkhidmatan awam bagi mereka meneruskan memberi sokongan padu kepada parti kerajaan yang memerintah dengan perasaan senang hati kerana nasibnya amat terbela.

Oleh itu hari ini rakyat yang tidak berparti akan melihat tindak tanduk pemimpin UMNO dalam pemilihan di mesyuarat Cawangan, Bahagian dan Kebangsaan, mereka akan membuat penilaian dan akan memberi komen terhadap pemimpin UMNO. Kalau yang baik akan disokong dan di puji dan kalau ada yang kurang ajar akan di cemoh dan dikeji. Persidangan inilah yang memberi keputusan kepada parti, sama ada UMNO akan terus relevan dalam pilihanraya yang akan datang.

UMNO Bahagian Tumpat di Kelantan telah selesai mengadakan persidangan UMNO Cawangan dan ahli ahlinya telah mengekalkan Dato' Nor Zaidi Omar menang jawatan Ketua UMNO Bahagian tanpa bertanding (tahniah Dato;) tapi ahli UMNO Bahagian itu juga telah menjatuhkan Mohd Nor sebagai Timbalan Ketua Bahagian. Inilah lumrah sistem pemilihan dalam UMNO.

Nampaknya Jawatan Timbalan Ketua Bahagian, tidak boleh ditentukan akan kekal kepada penyandang, ianya akan jatuh sekiranya tuan yang ampunya diri tidak berhati hati dan sekiranya orang yang mencabar betul betul berusaha mendampingi cawangan-cawangan.

Yang ku dengar, banyak lagi Timbalan Ketua UMNO Bahagian akan tertukar pada pemilihan nanti. Lihatlah.

No comments: