Thursday, July 10, 2008

Lebih kelajuan 23kmj. Minta maaf pun disaman juga !!!

Kelmarin saya ke putrajaya kerana ada temujanji di pejabat Timbalan Menteri Kesihatan, nak minta tolong pasal isteri kawan saya minta ditukarkan ke kelantan, maklumlah isteri kerja di luar kelantan suami dan anak anak duduk di kampung, sunyi membuat kawan saya minta tolong saya ikhtiar supaya isterinya dapat bertugas di kelantan.

Atas sifat insan yang mahu melihat manusia dapat hidup dalam suasana yang aman, riang dan gembira, maka saya ambil tanggongjawab untuk membantu kawan satu sekolah saya supaya kesunyian, sepi beliau bersama anak anak akan terubat sekiranya isteri beliau dapat bertukar ke kelantan. Alhamdulillah Setiausaha Sulit Kanan YB. Timbalan Menteri menerima baik kedatangan saya dan bersedia untuk membantu, walau pun pada awalnya jawapan yang kurang menyenangkan hati saya, tapi atas kafahaman beliau yang juga terasa sebagaimana perasaan kawan saya beliau memberi sedikit harapan kepada saya.

Saya bertolak dari rumah jam 10 pagi dan temujanji telah ditetapkan pada jam 11 pagi, atas kesesakan lalulintas ke putrajaya saya akan terlewat sampai sekiranya di lebuhraya putrajaya saya memandu kereta dengan 70 kmj seperti ditetapkan. Saya tahu memandu kereta melebihi had laju menjadi satu kesalahan undang undang jalanraya. Sampai di sekitar jalan putrajaya saya ditahan oleh polis trafik, saya berhenti dan dia minta lesen memandu, saya tanya untuk apa, dia kata untuk keluar saman kerana saya memandu melebihi dari had laju, saya tanya berapa dia kata lebih 23kmj (kebenaran 70kmj saya pecut 93kmj).

Saya minta maaf kerana nak kena sampai di pejabat Timbalan Menteri jam 11 pagi. Ini dah jam 10.49, saya merayu pada Tuan Polis Trafik itu, tapi tak diendah dan terus menyaman saya. Minta maaf pun tak pakai, kerana Tuan Polis Trafik itu melayu dan islam, saya rasa kalau polis trafik itu bangsa India, apabila kita minta maaf tentu dia lepas, kerana kesalahan trafik bukanlah kesalahan yang besar sangat, apa tah lagi dikawasan yang kurang sibuk. Tapi ada juga kereta yang di suruh berhenti, bercakap cakap sekejap dan disuruh pergi, tak saman pun.

Apabila saya tanya sahabat saya yang juga kena tahan tapi tak di saman, beliau berkata beliau dari KDN nak cepat pasal ada kertas kerja nak disiap untuk dihantar kepada menteri. Maka tak habislah duit pegawai itu untuk bayar saman, tapi saya, menerima nasib yang malang kerana tak patuh pada undang undang dan kena bayar saman.

Dalam blog ini saya dah merayu pada Kerajaan, supaya saman trafik dihapuskan dalam keadaan rakyat yang menghadapi kegawatan ekonomi dengan barang mahal,minyak mahal dan pendapatan seperti biasa. Betullah kerajaan tak ada mata, tak ada telinga dan tak ada perasaan, tapi manusia yang diberi kuasa dan jawatan patut mengunakan mata, telinga dan perasaan supaya rakyat tidak terasa bebannya. Jangan kerana gilakan pangkat dan gila kuasa orang yang minta maaf pun tidak diendahkan. Lagikan Tuhan ampun umatnya.

Bak kata Ayat Ayat CINTA, "kera mendapat bunga".

No comments: