Friday, July 4, 2008

Bulan 'Rejab', Bulan untuk bermuhasabah diri.


Tahniah ! Diucapkan kepada muslimin dan muslimat yang berpuasa hari ini sempena kedatangan bulan 'rejab'. Sersungguhnya marilah kita berbanyak syukur kepada Allah swt kerana masih memanjangkan umor kita dan sekali lagi sempat kita menyambut bulan 'rejab' ini yang bermaksud berada dalam bulan Allah yang mana pada bulan ini marilah kita sama sama berbakti dan bermuhasabah diri.

Begitu juga disarankan kepada pemimpin melayu masa kini tak kira dari fahaman politik mana, keturunan mana, kelompok mana, demi untuk berbakti kepada Bangsa dan Negara mereka semua hendaklah bermuhasabah diri, tolak lah sifat dengki dalam diri, hindir lah fitnah dan menfitah, bertaubatlah, laksanakan tugas dan amanah ke jalan yang benar yang diredha oleh Allah swt.

Jangan hanya pandai mendabik dada, semua yang orang buat salah dan tak betul, kita saja yang pandai sehingga menjadi riak, takbur dan sombong. Insaflah, satu hari nanti jadi tanah juga kita ini, hidup tak akan bertongkat langit selama-lamanya, jawatan juga akan hilang satu hari nanti, hanya yang berbedza ada manusia yang kaya dan ada yang miskin.

Biar miskin harta tapi kaya amalan dan budi bahasa yang akhirnya membawa kita ke syurga, buat apa kaya raya dari harta rompakan khazanah negara yang akhirnya papa kedana pahala dan iman yang akhirnya mejurus kita ke alam neraka.

Dan kecelakaan akan terus menimpa, sekiranya manusia yang diamanahkan sebagai pemimpin terus menerus bermusuhan, cela mencela, aib mengaibkan diantara kita. Amalan yang memangnya tidak disukai olah pencipta kita dan apabila Allah murka, maka jahnamlah negara dan hinalah bangsa.

Bak kata Ayat Ayat CINTA, "hidup tidak berguna lagi".

No comments: