Thursday, July 17, 2008

Setiausaha Politk, Kelantan jadi fokus

Menjelang bermulanya tarikh mesyuarat agong UMNO Cawangan-Cawangan diseluruh Malaysia, maka sibuklah terutamanya mereka yang mahu menawar diri untuk bertanding di peringkat Cawangan ataupun Bahagian. Di Cawangan pemilihan tidak berapa hebat kerana tidak ada apa yang hendak direbutkan selain daripada hendak menjalankan tugas dengan membabi buta untuk memperkukuhkan parti.

Tapi di peringkat Bahagian, pemilihan tahun ini tentunya hebat, ada orang kata berdebu, kerana yang dah pegang jawatan hendak mempertahankan jawatan yang lumayan itu dan yang berminat untuk mencari pengaruh berusaha untuk melawan dan berlawan, untuk memberi khidmat kepada parti.

Di Kelantan, pertandingan juga berlaku walaupun negeri itu baru saja menderita kekalahan teruk Barisan Nasional (BN) pada pilihanraya umum yang lalu. Selain Tan Sri Annuar Musa, YBM Tengku Razaleigh Hamzah dan Dato' Wira Awang Adek dijangka menang tanpa bertanding, didapati 11 lagi Bahagian akan ada pertandingan termasuk di Bahagian Dato' Mustapha Mohamed, Menteri Asas Tani, yang juga Ketua UMNO Bahagian Jeli.

Bahagian Kota Bharu dan Bahagian Kuala Krai menjadi fokus kerana disini akan berlaku pertandingan di antara penyokong Pak Lah dan Dato' Najib, yang mana Dato' Fathmi Haji Salleh, Setiausaha Politik Dato' Najib akan di tentang oleh YB Dato' Zaid Ibrahim, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang dilantik oleh Pakl Lah, dan Dato' Ramzi Ab.Rahman bekas Setiausaha Politik Pak Lah dengan Dato' Wan Zaid, abang ipar Dato' Fathmi. Semuanya nak jadi Ketua Bahagian.

Yang menjadi lebih menarik adalah dijangka, semua penjawat sebagai setiausaha politik kepada Perdana Menteri, Timbalan Menteri dan Menteri akan terlibat dalam pertandingan di peringkat Bahagian, seperti Datuk Haji Alwi Che Mat kemungkinan akan dilawan di jawatan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Keterah, Dato' Fathmi Hj. Salleh. Setiausaha Politik Timbalan Perdana Menteri akan berlawan di jawatan Ketua Bahagian Kota Bharu dan Sdr Amran Md. Nor, Setiausaha Politik Menteri Pelancongan akan berlawan di jawatan Naib Ketua Bahagian Pasir Puteh.

Pak Lah dalam ucapan ringkas dihari angkat sumpah Setiausaha Setiausaha Politik tempoh hari menasihati semua setiausaha politik tidak akan menjadi punca berlakunya keributan dan perpecahan di kalangan ahli ahli parti. Dan apakah semua setiusaha politik mematuhi nasihat Pak Lah itu.

Soalannya akan terjawab apabila berakhirnya tempoh Mesyuarat Agong Cawangan dan Bahagian nanti, dan kita lihatlah gelagak para Setiausaha Politik, adakah mereka itu berkhidmat untuk kepentingan kepada perpaduan parti atau penting diri sendiri.

Bak Kata Ayat Ayat CINTA,'jangan seribu dalih'

1 comment:

zeme said...

Salam saudara,

Salam ziarah dan perkenalan. Ya, sememangnya pertandingan dalam Bahagian-Bhagian UMNO Kelantan menjadi tumpuan, menarik untuk menyaksikan siapa yang beruntung atau sebaliknya.

Wasalam.