Sunday, July 13, 2008

Visa ke Sungai Buloh?

Posts yang ke 101. Yang ku dengar dan ku lihat hari ini ingin mengajak pembaca kalian merenung kembali siaran akhbar berhubung dengan tahanan reman pegawai dan kakitangan jabatan imigresan dan beberapa orang ahli perniagaan bergelar Datuk dalam urusan pengeluaran visa kepada rakyat asing yang datang ke malaysia, sama ada untuk urusan berkerja atau melancong.

Tangkapan dibuat atas aduan orangramai dan hasil intipan pihak BPR di jabatan berkenaan beberapa bulan lalu. Mereka ditangkap bagi membantu siasatan dan di reman diantara 4 hingga 5 hari, ada sahabat berkata tangkapan ini macam tsunami di jabatan imigresan. Kerana ramai yang ditangkap termasuk bos bos iaitu Ketua Pengarah dan Timbalan Ketua Pengarah.

Surat khabar melapurkan wang lebih kurang rm500 ribu juga ditangkap (jaga jaga jangan nanti wang itu terlepas, maka tak adalah saksi penting) dan Datuk ahli perniagaan itu hendaklah di soal siasat betul betul, sama ada dia berniaga hamba abdi atau pun agen haram perniagaan manusia untuk perdagangan dalam negeri.

Sumber BPR berkata ada kemungkinan ramai lagi tangkapan akan dibuat, dan saya yakin sekiranya BPR serius untuk membendung perbuatan 'perdagangan kelulusan dan jerat wang melalui calling visa', maka ramailah yang akan di panggil oleh BPR, terutamanya perancang utama, kedua dan ketiga, yang satu masa dulu paling berkuasa di Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri.

Tangkapan yang dibuat sehari dua ini hanya pemain nomber 4,5,6,7,.8,9. Semuga dengan tangkapan yang berlaku ini tidak ada orang yang menjadi mangsa fitnah, yang menjadi mangsa kerana teknikal tanpa mendapat feadah, dan sekiranya rasuah jadi matlamat hidup mereka , maka sudah sampai masanya mereka itu juga dihantar ke sungai buloh.

Bak kata Ayat Ayat CINTA, "tak sungguh tak kata".

No comments: