Friday, February 20, 2009

Khalid, Menteri Besar Selangor akan didakwa oleh SPRM ?

Dalam berita hari ini, Datuk Seri Ahmad Said Hamdam, Ketua Pengarah SPRM (Rasuah) telah mengatakan bahawa pihaknya ada cukup bukti kukuh untuk mendakwa Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor (Kerajaan Pakatan Rakyat) berhubung penyelengaraan kereta dan pembelian lembu korban.

B0dohnya menteri besar selangor ni, kenapa tak belajar daripada kerajaan trengganu dibawah pimpinan idris jusoh, penyelenggaran kenderaan pun timbul masaalah, tapi menteri besar tidak terlibat tidak didakwa dan tidak ada bukti kukuh, mungkin di trengganu tidak ada lembu yang dikorbankan, tapi di selangor ada lembu yang dikorbankan, boleh jadi orang juga harus dikorbankan, itulah politik.

kalau Tan Sri Khalid Ibrahim tidak menceburkan diri dalam politik dan teruskan sebagai ahli perniagaan yang berjaya sebagaimana kejayaan gutheri dulu kala, mungkin dia tidak akan jadi mangsa korban ataupun dikorbankan.

Kes Tan Sri Khlaid ini tentunya akan mengambil masa yang pantas untuk dibuat pendakwaan, kerana kepentingan awam dan mahkamah pun akan menetapkan tarikh yang cepat supaya kes ini dapat diselesaikan dengan cepat kerana kepentingan awam.

Kerajaan tentu setuju sekiranya kes-kes yang melibatkan kepentingan awam hendaklah diselesaikan dengan cepat terutamanya yang melibatkan orang orang politik, tak kira daripada parti mana sekali pun.

Yang anihnya, kes kes yang profil tinggi sepertimana yang didedahkan oleh Dato' Seri Utama Rais Yatim semasa dia jadi menteri menjaga Badan Pencegah Rasuah (BPR) dulu sehingga kini tidak ada satu pun pendakwaan yang dibuat, Apakah tidak ada bukti yang kukuh, ini kena tanya Tun Dr. mahathir mohamed, bekas perdana menteri malaysia.

Tentunya rakyat, bermula hari ini ternanti-nanti dengan pengumuman yang dibuat oleh Ketua Pengerah SPRKM itu, mahu tahu berapa puluh juta wang rakyat yang dikebas oleh menteri besar selangor yang hanya baru setahun jagong memegang kuasa.

Tun Mahathir adalah orang yang paling tahu, siapa yang telah melakukan rasuah dizaman kerajaannya yang belum didakwa oleh BRP sehingga hari ini, walaupun sudah ada bukti kukuh untuk didakwa. Apakah orang yang melindungi orang yang telah membuat salah, orang itu tidak salah? dan sekiranya Tun Mahathir jujur, inilah waktunya yang sesuai untuk beliau mendedahkan kepada rakyat jelata, supaya orang orang yang terlibat dalam rasuah tidak lagi berada dalam kerajaan dibawah pimpinan Dato' Seri Najib Tun Razak., bakal perdana menteri malaysia yang ke 6.

No comments: