Thursday, February 5, 2009

PERAK: tidak bermoral & tidak bermaruah !!!

Apabila ADUN Bota keluar UMNO dan melompat masuk keadilan, semua pemimpin politik tanahair yang menyokong BN bercakap berkenaan moral. Orang politik melompat parti dikira sebagai 'katak' yang tidak bermoral, terutamanya kalau orang politik itu daripada UMNO.

Kini ADUN Bota melompat balik masuk UMNO, maka ia dianggap ahli politik yang bermoral, bahkan moralnya lebih tinggi dari semasa dia ADUN UMNO dulu. begitu juga 2 orang ADUN daripada Keadilan lebih tinggi moralnya kerana melompat keluar Perti Keadilan. Mudah dunia ini untuk meletakkan dirinya sebagai manusia yang bermoral dan tidak bermoral. Bermoral apabila orang itu menyertai UMNO. Status manusia sudah punah kerana mainan orang politik. Maruah sudah boleh dijual beli. maruah manusia hari ini sudah ada harga, ada yang harga murah dan ada yang harga mahal, ikut pasaran dan waktu.

Moral dan Maruah, sudah tidak mengaibkan lagi kepada manusia yang gila kuasa dan wang, dunia semata mata jadi impian, moral dan maruah bukan jadi pusaka warisan bangsa lagi, bukan jadi ukuran kemulian kepada diri dan keluarga, moral dan maruah kepada orang politik seperti apa yang berlaku diperak itu tidak ada aibnya. Mereka melihat kepada kepentingan untuk meraih tempat dan kedudukan, apa tah lagi sekiranya ada pihak dapat membeli moral dan maruahnya dengan harga yang berpatutan. Sepertilah pelacur yang jual diri yang tidak lagi ada moral dan maruah. Mereka hanya memikirkan wang, semua lubang dijual mengikut harga pasaran dan mengikut kehendak pelanggang.

Begitu jugalah moral dan maruah ahli politik dua tiga kerat yang berlaku di perak sekarang, Wakil rakyat ada yang sudah menjual maruah, kerajaan yang dibentuk sebenarnya bukan sebuah kerajaan yang bermoral dan bermaruah, maka rakyat negeri perak hari ini ditadbir oleh sebuah kerajaan yang tidak bermoral dan tidak bermaruah, ini amat memalukan, apa tah lagi negeri yang dibawah payong raja yang teramat mahir dengan undang-undang dan raja yang tinggi moral dan maruahnya, tapi sayang berada dalam sebuah kerajaan yang tidak bermoral dan bermaruah.

Apakah rakyat perak tak reti malu, memangnya tak payah malu kerana kerajaan pun tak malu, wakil rakyat tak tahu malu dan pemimpin sebenarnya tidak bersikap pemalu. Orang yang ada moral dan ada maruah saja yang tahu erti malu.

Maka hari ini kerajaan perak adalah kerajaan yang tak malu dan saya rasa akan dimalukan setelah pilihan kerajaan secara pilihanraya akan diadakan kelak.

No comments: