Sunday, February 15, 2009

lain cakap, lain bikin laa !!!

Malam ini Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA) mengadakan majlis makan malam disebuah hotel terkemuka di Malaysia, ratusan meja telah ditempah oleh para dermawan bagi membantu KAFA dari segi kewangan. Alhamdullilah nampaknya KAFA dibawah kepimpinan Tan Sri Anuar Musa telah menampakkan hasil bagi menjulang nama negeri Kelantan dalam persada bolesepak tanahair.

Kejayaan pasukan bolasepak ini ternyata kerana setiap perlawanan pasukan kelantan telah menunjukkan stail permainan yang menyakinkan dan menampakkan satu pasukan yang mantap kerana para pemainnya lebih mengutamakan pasukan daripada lebih menonjolkan diri.

Inilah satu gambaran dan pengajaran yang dapat ditunjukkan oleh barisan kepimpinan dalam KAFA dan juga para pemain iaitu bersatu untuk mencapai kemenangan. Barisan kepimpinan KAFA meletakkan kepentingtan pasukan sebagai agenda utama, bukan nak cari nama atau glamor, begitu juga dengan pemain dan penyokong, semuanya bersatu hati.

Inilah kekuatan yang ada pada KAFA, bersatu dan ikhlas dalam perjuangan, tidak ada hasrat untuk merebut jawatan, kerana jawatan dalam KAFA tidak mendatangkan keuntungan kewangan, bahkan terpaksa menghabiskan waktu dan wang untuk memperkuatkan pasukan. Tidak seperti politik UMNO dimasa kini.

KAFA kuat dibawah pimpinan Tan Sri Anuar Musa, tapi kenapa UMNO tak kuat dibawah pimpinannya. Inilah dua faktor yang patut menjadi ukuran dan peniliaan yang harus dibuat oleh kita untuk mencari punca sebenar kenapa UMNO kalah teruk di Kelantan pada pilihanraya lalu sedangkan pada pilihanraya 2004, kerajaan PAS hampir tumbang.

Kalau di ketereh punca UMNO kecundang disebabkan calun ADUN dipilih dikalangan orang yang tidak popular dan kekalahan kerusi Parlimen disebabkan perebutan untuk menjadi calun parlimen. Ini dah menjadi rahsia umum.

Tapi untuk peringkat negeri, orang orang di bahagian masing-masing lebih arif. Satu sebabnya ialah calun yang dipilih bukan dipersetujui oleh rakyat tapi memilih calun dikalangan puak puak yang mana amalan berpuak puaklah yang akan menghancurkan organisasi mana sekalipun.

Tahniah pada Tan Sri Anuar Musa kerana mencemerlangkan pasukan bolasepak kelantan KAFA dan takziah kerana dibawah kepimpinannya UMNO keterah dan UMNO kelantan kecundang. Cakap tidak serupa bikin.

No comments: