Sunday, June 29, 2008

Apa dah nak jadi !

Jam 23.05 (28hb. Jun 2008) saya ada terima sms dengan cerita yang agak memeranjakan dan dah tak masuk akal, sms tersebut berbunyi;

POLIS TELAH MENAHAN PEMBANTU KHAS DSAI SAIFUL BAHARI PTG INI DAN MEMAKSA BELIAU MEMBUAT PENGAKUAN DILIWAT. POLIS DIJANGKA MENAHAN DSAI HARI INI.

dan sms yang kedua saya terima pada jam 00.44 (29hb. Jun 2008) yang berbunyi;

DSAI PUNYA DOKUMEN BARU PEMBABITAN MUSA HASSAN DAN GANI PATAIL MEREKACIPTA BUKTI PALSU DLM KES ANWAR 98, SBB ITU MUSA & GANI CUBA TANGKAP ANWAR.

sms ini mengambarkan ada cerita baru dalam senario politik tanahair, sejak keputusan pilihanraya lalu yang mengakibatkan lima negeri jatuh ke tangan pembangkan, koram di parlimen BN tak cukup 2/3, SAPP tak percaya kepada kemimpinan Pak Lah dan kemelut melanda dalam pakatan rakyat yang mana wang derma bagi merayakan 100 hari kerajaan pakatan rakyat diselangor dimasukkan kedalam akaun PKR, serta Raja Petra membuat kenyataan bersumpah tentang Rosmah Mansor isteri Timbalan Perdana Menteri dan hari ini ada cerita baru pasal LIWAT.

Betul atau tidak sms tersebut belum boleh dipercayai selagi tidak ada kenyataan rasmi daripada kerajaan ataupun Dato' Seri Anwar Ibrahim sendiri. tapi ini lah hakikatnya kemajuan, ada kemudahan penyebaran maklumat, dan maklumat itu pula kadang kadang betul dan ada yang tidak betul langsung dan cerita gossip, sensasi dan ala fitnah selalunya mudah dihebohkan dan akan jadi topik perbincangan umum.

Selalunya kerajaan apabila menghadapi setuasi yang mencemaskan kedudukan maka ada isu baru yang diperbesarkan supaya rakyat ubah haluan, sebagai contoh, sekarang ini soal harga minyak dan infalsi menjadi topik hangat kepada masyarakat umum dan saya percaya sekiranya berita sms berhubung liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim benar polis buat tangkapan maka isu beras, minyak dll akan sejuk dan tidak menjadi bahan perbincangan utama lagi.

Bak kata Ayat Ayat CINTA, "usah dikenang kisah yang lalu".

No comments: