Saturday, June 28, 2008

etika UMNO yang memalukan

entah apa malangnya nasib UMNO

Nampak sangat ahli ahli UMNO dah tidak berdisplin. Dah tak dapat dikawal lagi, dah tak dengar kata (cakap), itulah sebabnya buku merah tataetika ahli UMNO dikeluarkan .

Untuk siapa sebenarnya tataetika ini diadakan, adakah untuk Tan Sri Mohd Isa Samad atau YB.Mukhris Tun Mahathir, atau YB. Khir Toyo atau YBM Tengku Razaleigh Hamzah atau untuk semua orang yang menyalahi tataetika tersebut. Atau hanya individu terpilih untuk dijadikan mangsa kezaliman seperti Tan Sri Mohd Isa Samad.

Tataetika tersebut banyak melarang daripada memberi nasihat, kempen tak boleh atur majlis sendiri kena Bahagian atau Perhubungan atur, berapa kali sangat Bahagian nak atur progrem untuk orang yang nak lawan Ketua Bahagian begitu juga Perhubungan berapa kali akan diatur program kepada YBM Tengku Razaleigh Hamzah. Satu lagi ialah derma kewangan, kena bagi melalui Bahagian atau Perhubungan, bagaimana derma itu akan dibelanjakan atau masuk poket Ketua bahagian dan Pengerusi Perhubungan atau dengan duit itu mereka yang berkuasa buat progrem untuk kepentingan peribadi mereka pula. Orang yang derma tersengeh sengeh macam kera serkis saja.

Yang saya tertanya tanya, yang tak disebut dalam tataetika iaitu bagaimana kalau seorang calun itu menabur janji kepada perwakilan, kalau yang nak bertanding Ketua Bahagian, perwakilan dijanjikan dengan nak bawa Umrah lah, nak melawat Bangkok, Manila atau Jakarta lah, atau nak beri jawatan Guru Kemas, Tak Penghulu dan sebagainya, apa tindakan yang boleh diambil sedangkan belum ada barang kes lagi.

Begitu juga dengan ugutan dari pihak yang sudah berkuasa sekarang, contohnya kalau perwakilan atau Ketua Cawangan itu guru, diugutnya nak tukar ke sabah atau ke serawak, Guru Kemas akan tidak disambung perkhidmatan begitu juga KPPM Tok gawa dan Tok Penghulu, ini pun belum ada bukti, bagaimana kesudahannya.

*Nota, harap maaf dua tiga hari ini blog tak update kerana masaalah serve. dan juga badan menjadi lemah tidak bermaya apabila membaca buku merah tataetika ahli UMNO kerana buku itu seakan akan UMNO sudah nazak.

Bak kata Ayat Ayat CINTA, "sudah tidak bermaya lagi".

No comments: